Salut!
Am ales macheta asta si pentru faptul ca are putine piese si se lucreaza destul de repede! Deh, am ales o varianta usoara! Am vrut sa-l fac "straight from the box" dar, bineinteles, a trebuit sa fac ceva modificari si adaugiri pentru a se apropia de configuratia Bf-urilor elvetiene!
Mic istoric al aestor aparate in serviciul Flugwaffe:
Competitia aeriana "Circuitul Alpilor" (Iulie-August 1937) a fost o buna ocazie pentru autoritatiile aviatiei militare elvetiene sa traga cu ochiul la noile "tendinte" in domeniu! Germanii de la Bayerische Flugzeugwerke AG s-au prezentat la cursa cu o echipa de 6 Bf 109 (V7, V8, doua B-uri, V13 si mult discutatul V14 pilotat de celebrul Ernst Udet).Micul aparat conceput de Willy Messerschmitt a ridicat destul de repede interesul elvetienilor si,ulterior, la aproape un an si jumatate de la acest eveniment primeau deja primele Bf-uri (10 bucati din subvarianta D-1, inmatriculate de Flugwaffe de la J-301 la J-310). La inceputul lui 1939 au semnat si contractul pentru achizitia a 80 de bucati de E-3, inmatriculate de la J-311 la J-390. Acestea au venit la fel ca si D-urile -fara armament si aparatura radio! Asa ca inginerii elvetieni au montat mitraliere de capota Mg 29 de 7,45 mm fabricate de Edig,Berna si tunuri Oerlikon FF/K 20 mm (oricum tunurile germane ce echipau in mod uzual varianta E-3 Luftwaffe erau tot Oerlikon FF fabricate sub licenta de Ikaria Werke Berlin, deci reechiparea s-a facut cu destula usurinta!).Schema de vopsire in care au fost livrate primele exemplare a fost RLM 70/71/65. Elvetienii, datorita faptului ca au instalat mitralierele lor care aveau un alt sistem de sincronizare fapt ce a necesitat modificarea bosajelor capotei si implicit revopsirea acesteia,au solicitat germanilor sa livreze aparatele intr-o schema de camuflaj simplificata, adica RLM 70/65. Au mai existat inca 9 aparate (inmatriculate de la J-391 la J-399) produse de catre elvetieni din diverse piese de rezerva si nou fabricate. Istoria acestora e putin cam ...ambigua! J-391 a fost construit in atelierele din Buochs, folosind un fuselaj de D-1 (cel al lui J-306, se pare) si a fost livrat in aprilie 1944. Restul de 8 bucati au fost fabricate in uzinele Doflug, sub licenta (!!!!) si s-au livrat intre Iulie 1945 si Martie 1946! Cam toate 109 elvetiene au fost retrase in perioada 1948-1949, doar J-355 mai exista astazi si se afla in muzeul din Dubendorf!
Macheta este Bf 109 E-3,Tamiya cod 61050, scara 1/48. Ca sa-l fac sa arate cat-de-cat ca unul helvet va trebui sa aduc cateva modificari:
- pe capota, carenajul proeminent al sistemului de sincronizare al mitralerelor trebuie sa dispara
- trebuiesc adaugate 2 mici carenaje, paralele, chiar in fata parbrizului
- tevile mitralierelor trebuie inlocuite cu altele ce au lungimi egale. (mitralierele MG 29 nu erau decalate ca cele germane)
- tevile tunurilor din aripi trebuie sa aiba forma tronconica
- mansa tip KG 11,ovala (gen Spitfire)
- ar mai fi si cele doua manere de armare a mitralierelor, manere ce erau situate chiar pe tabloul de bord, si colimatorul tip C 12/b (dar deja am montat interiorul, cred ca am sa-l las asa!)
Acum sa vad cum atasez amaratele alea de poze!