VEB Plasticart aus DDR-Intre mit si realitate

Avioane - de la biplane la supersonice, civile sau militare, elicoptere si orice alta "zburatoare".

Re: VEB Plasticart aus DDR-Intre mit si realitate

Postby Sandy Deac » Fri Apr 12, 2013 9:53 pm

Episodul 16

Tupolev TU-104 scara 1/100

Este una dintre cele mai,daca nu chiar cea mai vinata macheta produsa de Plasticart.Se gaseste rarissim pe ebay si ajunge pina la 600-700 de euro.
Printr-un noroc chior,am reusit sa cumpar um exemplar din 1964 la doar...200 de euro
Pretul acesta dement este dat de faptul ca a fost produsa doar 11 ani(1963-1974),unele surse indicind ca s-a fabricat pina in 1976.
Din informatiile mele,TU-104 de la Plasticart nu a fost importat in Romania.S-a importat insa o "replica" produsa de sovietici undeva in Ucraina,prin 1988-1989.
Ca macheta,e slaba insa respecta destul de bine proportiile originalului.Nu are gravuri,nituri si alte delicatese....
Chiar si decalurile sint facute prost si stingace,stirnind ilaritate.
La momentul producerii acestui kit,concurenta era puternica,avind in vedere ca acelasi model il faceau si Aurora sau Lindberg,insa la alta calitate si unele,la alte scari.

TU-104(cod NATO "Camel") a fost un jet de pasageri cu doua motoare incastrate in aripi si,desi inaintea lui s-au mai produs De Havilland Comet, Avro Jetliner, si Sud Aviation Caravelle,este considerat primul de mare si constant succes in serviciul operativ.
CSA,liniile aeriene cehoslovace,a fost prima companie din lume,in afara de Aeroflot,care a folosit TU 104,in 1957.
Avionul,proiectat de biroul Tupolev,deriva din bombardierul strategic TU-16 "Badger" si a inceput serviciul in 1956,la Aeroflot.Productia a incetat in 1960,dar Aeroflot l-a mentinut pina in 1979 iar pentru scopuri militare a folosit pina in 1981 cind a avut loc un accident aviatic.
Desi s-a dovedit un succes tehnic,aeronava avea o profitabilitate mica deoarece putea transporta doar aprox 50 de pasageri iar consumul era foarte mare .Motoarele erau excesiv de puternice si implicit,grele.In plus nivelul de zgomot era intolerabil.
Astazi,TU 104 poate fi admirat ca si exponat,de ex la Kbely-Praga sau linga Aeroportul Vnuhovo,Rusia.

Primul boxart TU 104 a fost produs intre 1963-1968.In cutie,piesele albe erau gata vopsite cu argintiu,insa calitatea vopsirii e foarte slaba.Pozele ilustreaza macheta pe care am achizitionat-o de pe ebay si care,culmea,e in stare foarte buna.
Doar decalurile,saracele,sint vai de mama lor dar din 1963,cind au fost fabricate,sint ceva ani.....

Image Image Image Image
Image Image Image Image
Image Image Image

Observati data ambalarii: 24 martie 1964!Decalurile erau mai vechi,din 1963...

Al doilea boxart este produs in 1967,in paralel cu cel de sus,ca experiment la noul design pe care il vor avea de-acum toate cutiile.Este o ultrararitate si poza e din colectia R Wimmer:
Image

Intre 1968 si 1970 se produce al treilea boxart,un derivat al celui de sus care contine si inscriptia tipului de avion pe coperta frontala(R Wimmer,A Goethe):
Image Image Image Image
Image

In cutie puteai gasi piese vopsite sau nu,dupa cum nimereai(din pacate nu eu):-(
Pe alocuri au mai schimbat pe ici-pe colo si instructiunile:
Image Image Image

Din 1971 pina la finalul productiei boxartul ii apartine lui Reich.Pretul exagerat al kitului este dat chiar de acest boxart care e la fel de rar ca omul cu ochi in frunte,femeia cu trei sini sau ciinele vorbitor :drinks:Pina si poze cu asa ceva sint greu de gasit. ( R Wimmer)
Image Image

Iata cum apare prezentat TU 104 in catalogul din 1965 (R Wimmer):

Image

Iata si modelul meu:
Image Image Image Image
Image Image Image Image
Va doresc succes!


http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/


sandy
User avatar
Sandy Deac
Immunis
 
Posts: 32
Joined: Mon Apr 08, 2013 8:50 pm

Re: VEB Plasticart aus DDR-Intre mit si realitate

Postby Andrei Lucescu » Fri Apr 12, 2013 9:56 pm

Felicitari pentru colectie.Nostalige este putin spus.In 1078 am inceput prin a ma imprietenii cu Tupolev Tu 144.Au urmat Antonov 12 si Antovov24.
Apoi....restul.Ceal mai impresionant a fost Tupolev 114.
Numai privitul colectiei ma bucura ca are cineva o parte de istorie..
Felicitari.
User avatar
Andrei Lucescu
Tiro
 
Posts: 1
Joined: Fri Apr 12, 2013 9:55 pm

Re: VEB Plasticart aus DDR-Intre mit si realitate

Postby Sandy Deac » Fri Apr 12, 2013 9:57 pm

Episodul 1 REMASTERED:
Datorita faptului ca ma aflu printre putinii si fericitii priprietari ai unui model IL 14 Plasticart din 1958,am hotarit sa revin asupra primului episod.De fapt,de la data inceperii aventurii mele Plasticart s-au intimplat multe,asa ca voi modifica unele episoade.

IL-14 scara 1/87 Deutsche Lufthansa DM-SBU

E primul model produs de Plasticart si s-a fabricat intre 1958-1969.Este la scara 1/87 desi unii spun ca ar fi la 1/72.Plasticart a mai construit un IL 14 scara 1/200 cu 2 motorase insa in serie foarte limitata despre care am putine informatii.

In timpul razboiului,unele aranjamente intre rusi si americani au facut posibila construirea avionului Dakota DC-3 sub licenta in URSS sub numele de Lisunov-2(Li-2).La inceputul anilor 50 a fost inlocuit cu Iliushin 12 si 14 (derivat din 12).
IL-14 a servit in multe tari,mai ales cele comuniste,inclusiv Romania.
In RDG,unul dintre IL-14 a avut inmatricularea DM-SBA care ulterior a primit-o un Antonov 24 B.A fost construit si in Cehoslovacia sub numele Avia 14,in RDG de catre VVB Flugzeugbau iar in China sub numele de Y-6.

Din pacate,nu cunosc sa existe la ora asta vreo firma care sa produca acest kit din plastic ci doar din carton.La un moment dat il faceau cehii de la Miku Model ca vacuform,insa se pare ca au dat faliment.

Ca model,e straniu deoarece,pe de o parte are multe detalii interesante,de ex.nituri iar pe de alta parte este aberant in altele,cum ar fi trenul de aterizare.
Este un caz rar de "ueberarbeitung" deoarece incepind cu al doilea boxart forma fuselajului e schimbata,botul fiind mai bont iar solutia de imbinare separata a codalului a fost eliminata.

Fisa modelului Plasticart

Producator VEB KUNSTOFFVERABEITUNG ZSCHOPAU (KVZ)
Nr fabricatie 143445
Titlul produsului FLUGZEUG-MODELLBAUKASTEN IL-14
Nr.articol 5522/8
Pret 3.50 DM-DDR
Scara 1:87,pentru a fi potrivit intr-o diorama H0
Fertigungsprogramm (Programul de fabricatie.)
Avioane TU-114, TU-104, IL-18, IL-14, AN-2, MIG-15, L-60, DC-8,Super Aero 45 (mai tirziu s-a numit doar Aero 45), Caravelle
Elicoptere MI-1, MI-4
Decaluri Pentru versiunea INTERFLUG inmatriculare DM-SBU
Informatii aditionale :Cutia si instructiunile au logo-ul “cu sarpe”( Schlangenlogo) caracteristic pina in 1969.Fuselajul,aripile si motoarele sint din plastic injectat de culoare argintie(mai tirziu alba) iar rotile si elicele negre. Pentru ferestre se livra folie transparenta iar pentru antena,fir de nylon.
Boxart: Il-14 a avut doua box-art-uri.Primul,care poarta inscriptia “Lufthansa Modellbaukasten” a fost produs intre 1958 si 1963.Pe fata cutiei apare in coltul sting semnatura” Küstler”.Acesta a semnat box-art-urile doar pentru IL 14.Aero 45 si AN-2 Cel de-al doilea box-art a fost produs intre 1963-1969 si nu are semnatura ci doar Schlangenlogo


Valoarea pe e-bay este una dintre cele mai mari.In februarie 2009 s-au achizitionat 2 bucati:unul cu 201 euro(avind defecte),celalalt cu 322 euro.
Fotografiile de mai jos provin din colectiile lui Richard Wimmer si Arne Goethe:
Image Image Image
Image Image Image Image
Image Image Image
Image Image Image

In 2010 si 2011 pretul pe ebay a crecut constant,ajungind uneori la peste 700 euro.Eu am avut noroc sa iau unul cu 410 euro.
Spre disperarea multora,eu l-am construit pe al meu.
Intr-un mail,Richard Wimmer mi-a scris ca trebuie sa fii or inconstient ori nebun sa construiesti asa ceva:)
Asa arata ce am facut eu:

Image Image Image Image Image Image

www.familie-wimmer.com
www.arnes-modellbauseite.de

spor
s
User avatar
Sandy Deac
Immunis
 
Posts: 32
Joined: Mon Apr 08, 2013 8:50 pm

Re: VEB Plasticart aus DDR-Intre mit si realitate

Postby Sandy Deac » Fri Apr 12, 2013 9:57 pm

Episodul 22

Jakovlev Jak 40 scara 1/100 inmatriculare Aeroflot CCCP 19661

Modelul Jak 40 de la Plasticart este reprezentarea unui prototip,mai precis al doilea dintr-o serie de cinci.
Modelul vine livrat ca parti de plastic injectat alb ,inclusiv rotile precum si transparent ,pentru suprafetele vitrate.Este un model destul de bun,comparativ cu altele de la Plasticart,avind nituri si gravura in sant iar partile se imbina destul de bine,fara sa fie nevoie sa ne luam credit de la banca pentru a cumpara 3 tone de chit.
Provine,deci , dintr-o generatie mai noua de matrite,modelul fiind construit intre 1967-1991.
In cutie sint livrate decaluri albastre pentru aplicare pe coada si pe reactoare precum si ca ornament la nivelul geamurilor.
Modelul are,intocmai ca originalul, admisia la motorul trei (suparior) verticala iar vopsirea este specifica acestei inmatriculari.Ulterior,se va opta pentru admisie oblica la motorul 3 precun si pentru vopsirea in dungi alb-albastre a codalului,mai tirziu avionul avind partea inferioara vopsita in gri deschis.
Se gaseste in cantitati mari pe e-bay,avind deci un pret relativ modest.

Jak 40 ( cod NATO Codling) este un jet trimotor de mici dimensiuni,fiind consiterat primul jet regional.
A fost dezvoltat in anii 60 cu scopul de a inlocui aeronavele Li-2,Il 12 si IL 14 pe rutele regionale,fiind conceput pentru a opera in sistem STOL pe aeroporturi mici,chiar si pe piste neamenajate.
Primul prototip(CCCP-1966) a zburat pentru prima data la 21 Octombrie 1966.Au urmat prototipurile 19661(modelul prezentat de Plasticart),1967,19671 si 19672.
In 1968 este introdus in serviciul operativ Aeroflot.
Avionul a fost construit in 1011 exemplare la uzina din Saratov si a fost exportat in 75 de tari.
A fost o aeronava de succes iar un foarte interesant film de prezentare care evidentiaza multiplele sale avantaje,am gasit aici;
http://www.youtube.com/watch?v=8kBsKAywU1g

Modelul a avut urmatoarele boxarturi:(colectia R Wimmer si A. Goethe):

1.Primul,produs intre 1967-1970,ii apartine lui Kunstler si reprezinta prezenta acestei aeronave pe un aeroport local din careva republica caucaziana:
Image Image

2.Al doilea boxart este produs intre 1970-1977 si ii apartine lui Reich:
Image

3.Al treilea ( 1978-1985) arata un Jak 40 care,ca si in cazul lui Jak 24,e destul de sec :
Image Image

4.Al patrulea boxart,produs intre 1985-1991 face parte din celebra serie "cu poza" si ca sa ma exprim elegant,e oribil:
Image

In 1991 apar si variante ale seriilor de export NU-BEE si Master Modell:
Image Image

In anii 90,polonezii de la Wojar reediteaza modelul,mizind pe inmatricularile LOT sau militare ale acestei tari:
Image Image Image Image Image
Image Image Image Image

Don Richard din SUA a construit acest model:
Image Image Image Image

Pentru constructia modelului meu,avind in vedere ca decalurile au fost vechi si ca nu se mai mulau pe avion,am folosit vopsea de la Revell.Practic,am combinat diverse nuante de albastru si verde ca sa obtin ceva cit mai aproape de original.Din pacate,m-a lasat rabdarea si nu am reusit.
Modelul meu arata asa:
Image Image Image

Spor


www.familie-wimmer.com
www.arnes-modellbauseite.de
User avatar
Sandy Deac
Immunis
 
Posts: 32
Joined: Mon Apr 08, 2013 8:50 pm

Re: VEB Plasticart aus DDR-Intre mit si realitate

Postby Sandy Deac » Fri Apr 12, 2013 9:57 pm

Episodul 23

Douglas Aircraft Company(McDonell-Douglas) DC-8 scara 1/100 inmatriculare KLM PH-DTA

DC-8 este unul dintre primele modele realizate de Plasticart si a fost construit intre 1963-1986.La vremea respectiva,DC-8 ,Comet 4 si Caravelle ilustrau singurele modele de sorginte vestica din gama de fabricatie.
Ca macheta,e destul de modesta,fara mari detalii iar pe e-bay se gaseste in general destul de des.Culmea este ca pretul e destul de ridicat,depinzind si de tipul de boxart.
De-a lungul anilor inmatricularile au diferit,desi toate apartineau de KLM.

Douglas DC-8 a fost un jet cvadrimotor produs incepind cu sfirsitul anilor 50 pina in 1972.
Primul zbor a avut loc in 1958 iar avionul a fost fabricat in 556 de exemplare,fiind de mare succes la vremea sa.
A fost una dintre cele mai sigure aeronave,la proiectarea si constructia ei tinindu-se mult cont de studiile de dupa catastrofele produse de "imbatrinirea metalului" in cazul avionului De Havilland Comet.
Principalul sau competitor era Boeing 707 care,insa,avea o capacitate mai mica a sectorului cargo.
Si astazi au mai ramas avione DC 8 in serviciu,fiind folosite pentru transport.

Au existat 4 boxarturi(R Wimmer si A Goethe):

1.Intre 1963-1967,un boxart copilaros si stingaci desenat.In cutie se aflau decaluri pentru inmatriculare PH-DCJ de la KLM iar dungile de pe codal erau oblice.
Image Image

2.Al doilea boxart,produs intre 1967-1970,la fel de urit,are decaluri cu aceeasi inmatriculare .Intre 1970-1972 macheta nu se produce,din cauze inca necunoscute:
Image

3.Din 1972 pina in 1978 se produce al treilea boxart ,creeat de Reich.Se schimba inmatricularea: PH-DCA si linii orizontale pe codal:
Image Image Image Image

4.in 1978 pina in 1986 este produs al patrulea boxart,total anost.Este schimbata inmatricularea: PH-DTA,o inmatriculare total incorecta deoarece a apartinut unui DC-10 si nu unui DC-8.Plasticart au devenit mai ambitiosi si au creat niste decaluri masive cu partea superioara de culoare bleu.Imi amintesc faptul ca ,atunci cind eram copil si am construit DC 8 decalurile astea se potriveau chiar bine.Dupa 20-30 de ani insa sint ca niste bucati de tabla.
Image ImageImage Image

Din motivul expus mai sus,m-am hotarit sa vopsesc partea superioara a avionului cu Revell nr 65(un fel de RLM 65 mult mai "nervos") si,spre marea mea surprindere,nuanta s-a dovedit a fi extrem de aproape de cea a decalului.Din pacate,decalul de la ferestre nu se potriveste nicicum asa ca am fost nevoit sa recurg la diverse trucuri.
Iata si modelul meu:
Image Image Image Image

Spor si remember:


www.familie-wimmer.com
www.arnes-modellbauseite.de
User avatar
Sandy Deac
Immunis
 
Posts: 32
Joined: Mon Apr 08, 2013 8:50 pm

Re: VEB Plasticart aus DDR-Intre mit si realitate

Postby Sandy Deac » Fri Apr 12, 2013 9:58 pm

Episodul 17

Mil Mi 10 K scara 1/100 inmatriculare Aeroflot 29115

Modelul Mi 10 K de la Plasticart ,produs intre 1968-1991,este bine realizat pentru vremea respectiva,cu piese care se potrivesc uimitor de bine,nituri si citeva gravuri.
La ora cind scriu,observ ca numarul de modele Plasticart de pe ebay a scazut constant si dramatic in ultimele luni dar,intre acestea,Mi 10 K se gaseste relativ frecvent.
Constructia acestui model necesita un alt algoritm decit cel uzual,datorita dispunerii rezervoarelor dar si modului de vopsire.

Mi 10 K (cod NATO "Harke")este un elicopter sovietic,dezvoltat la inceputul anilor 60 din Mi 6 si a folosit atit in scopuri civile,cit si in scopuri militare ca macara zburatoare,transportind de la piese grele si containere pina la tancuri si TAB-uri.
Au existat mai multe versiuni care se deosebeau intre ele in special prin lungimea trenului de rulare.De exemplu,Mi 10 R avea jambele mult mai lungi decit Mi 10 K.
Zboara si azi,fiind folosit frecvent in Rusia si Ucraina.

Modelul Plasticart vine cu piese de culoare alba,neagra si argintie,precum si cu vopsea argintie.
Au existat urmatoarele boxarturi:

Primul,produs intre 1968-1972(A Goethe):
Image

Al doilea,produs in numar mare,intre 1972-1986,ii apartine lui Reich si este un usor facelift al primului(colectie personala):
Image Image Image

Al treilea,cel mai urit,este produs pina in 1990-1991(colectia personala):
Image

Ultimul,sub brandul Master Modell e produs in 1991:
Image

Iata cum apare in fotografiile revistei Scale Modeller din anii 70:( R Wimmer)
Image Image

Si asa apare in catalogul Plasticart 1974(R Wimmer)
Image

Acesta este modelul pe care l-am construit eu,folosind pentru intrados culparea gri deschis:
Image Image Image Image

Spor si enjoy:


http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/


sandy
User avatar
Sandy Deac
Immunis
 
Posts: 32
Joined: Mon Apr 08, 2013 8:50 pm

Re: VEB Plasticart aus DDR-Intre mit si realitate

Postby Sandy Deac » Fri Apr 12, 2013 9:58 pm

Episodul 18

Caravelle 1/100 Air France inmatriculare F-WHEL

Sud Aviation Caravelle produs de Plasticart este unul dintre acele modele care chiar daca nu e prea reusit,umbli luni intregi sa il gasesti prin diverse cotloane si cind dai de el,hop!da cineva mai mult si ti-l ia:)
Macheta a fost construita intre 1960-1985 si se pare ca numarul a fost destul de mic deoarece pe ebay este o raritate iar pretul e pe masura.
Pe de alta parte,tin minte ca si atunci cind eram copil se gasea foarte greu si nu voi uita momentele in care le-am gasit pe cele doua ale mele:unul intr-o librarie din Fagaras intr-o dupa-masa ploioasa din aprilie 1977 iar altul in Iasi in alta librarie de cartier,prin 1979:)

Constructia machetei este simplista ca toate Plasticarturile de faza initiala.
Daca la inceput modelul venea pre-vopsit,fie cu albastru,fie cu argintiu,dupa o vreme se livra fara aceste "amanunte ajutatoare",ci doar cu celebra vopsea argintie.
Inmatricularea nu a suferit modificari fiind aceeasi de la inceput la final.
Nu voi intelege niciodata de ce Plasticart au oprit atit de devreme productia unui model frumos dealtfel dar si extrem de dorit de pasionati.

Caravelle a fost primul jet scurt-mediu curier produs de firma franceza Sud Aviation incepind cu 1959.Aeronava a avut un mare succes,fiind folosita atit de companii europene ca Air France,Scandinavian,Finnair,Swissair etc cit si de americanii de la United Airlines.Multe aparate au intrat in serviciul civil sau militar in tari din Africa,America Latina sau Asia.Din fostul bloc socialist,doar Yugoslavia a achizitionat Caravelle,fie pentru Inex Adria Avopromet sau Yugoslav Airlines fie pentru Yugoslav Air Force.

Primul prototip Caravelle (F-WHHH) botezat "Madamme de Gaulle" zboara in 1955.In total s-au produs peste 280 de aparate atit din variantele Caravelle(I,IA,III,VI-N,VI-R,VII) cit si Super Caravelle(10 R,11R,10 B si 12).
In Europa,ultimul Caravelle a zburat in 1996,iar in Africa a fost scos de curind din serviciu.

Modelul produs de Plasticart a avut patru boxarturi.

Primul,produs intre 1960-1967 este conceput de Siegfried Hommola(colectia personala):
Image Image Image Image

Dupa cum aratam,initial macheta venea pre-vopsita fie cu albastru-argintiu(R Wimmer):
Image

fie cu argintiu(colectia personala):
Image Image

Instructiunile din aceasta perioada sint prezentate destul de saracacios,sub aspect grafic.Urmariti si gama de alte machete in productie la acea ora(colectie personala):
Image Image

Intre 1967 si 1973 este produs cel de-al doilea boxart(A Goethe si R Wimmer):
Image Image Image

Observati ca modelul nu mai vine pre-vopsit de catre fabrica.S-or fi plictisit.

Al treilea boxart,preferatul meu,este produs intre 1973-1979 si ii apartine lui Reich(R Wimmer):
Image ImageImage Image Image

Ultimul boxart,cam fara umor,e produs intr 1979-1985(colectia personala):
Image Image Image Image
Image Image Image

Instructiunile sint ceva mai detaliate.In schimb,la gama de produse,s-a strecurat o greseala-avionul Jak-40 este inclus in rubrica de elicoptere:(colectia personala):
Image Image

Iata cum apare Caravelle in cataloagele KVZ Plasticart din vremurile acelea-1965,1968,1974(R Wimmer):
Image Image Image

Don Richard(SUA) a construit acest model straight-from-the box insa marturiseste ca din cauza decalurilor prea batrine a fost nevoit sa vopseasca el anumite parti(R Wimmer):
Image Image
Image Image Image

Tot din cauza decalurilor care cu vremea devin ca niste bucati dure de celofan care nu se mai muleaza pe model,am aminat constructia machetei mele Plasticart.Probabil ca o voi face-o in momentul in care voi folosi alte decaluri noi,cu alte inmatriculari,asta in cazul in care nu voi gasi Air France.
Am incercat sa folosesc Mr Mark Softer sau Mr Mark Setter dar se pare ca decalurile Plasticart sint imune la asemenea"prajiturele" capitaliste:)

In schimb am construit modelul de la Revell scara 1/100 care nu e rau iar decalurile sint fresh!:
Image Image Image Image Image

Spor,



http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/



sandy
User avatar
Sandy Deac
Immunis
 
Posts: 32
Joined: Mon Apr 08, 2013 8:50 pm

Re: VEB Plasticart aus DDR-Intre mit si realitate

Postby Sandy Deac » Fri Apr 12, 2013 9:58 pm

Episodul 19

Mil MI-1 scara 1/100

Mi-1 face parte din cel de-al doilea val de machete produse la KVZ Zschopau si este unul dintre cele mai mici modele ale firmei Plasticart.
Macheta este destul de bine realizata,cu nituri si gravura in sant iar piesele se imbina fara prea mare efort.Venea livrata in culoarea verde-olive inchis,caz singular la Plasticart.
Pe ebay se gaseste destul de frecvent,lucru firesc avind in vedere ca s-a produs intr-un numar mare de exemplare,intre 1965-1989.

Mil 1(cod NATO "Hare") este un elicopter de larga utilizare si de mici dimensiuni,proiectat de Mikhail Mil .
Mil incepe sa lucreze la acest proiect incepind cu 1946 iar in 1949 au loc primele teste.Desi doua prototipuri s-au prabusit,proiectul a fost incurajat iar in 1950 a fost lansata prima comanda de 15 aparate.Stalin insusi a sustinut constructia acestui elicopter care se dorea a fi o replica la Sikorsky S-51 sau Bristol 171 Sycamore (cu care dealtfel seamana destul de mult).
Prima data Mi-1 a fost vazut zburind de catre publicul larg in 1951,de Ziua Aviatiei Sovietice la Tushino.
Productia a insumat peste 1000 de bucati in URSS si peste 1500 in Polonia unde a fost fabricat sub numele de SM 1.
Mi-1 a fost folosit in variate misiuni,fie militare,fiind o prezenta comuna in armatele statelor Tratatului de la Varsovia dar si in tari din Africa si Asia,fie civile,de la transport de personal si observatie pina la antrenamente si agricultura.
Mi-1 a avut numeroase variante care difereau in esenta prin puterea motorului sau prin numarul de pasageri transportabili.

Macheta Plasticart a avut trei boxarturi:

Primul boxart,cu "Sclangenlogo"(cu sarpe) este produs intre 1965-1972(R Wimmer):
Image Image Image

Al doilea ii apartine lui Siegfried Hommola si este produs intre 1973-1986 (colectia personala):
Image Image Image Image Image

Richard Wimmer face si o frumoasa comparatie intre piesele si boxarturile din perioadele 1 si 2.Observati ca in prima perioada piesele aveau o culoare mai deschisa si mai putine detalii ceea ce ma face sa cred ca este un caz unic de "ueberarbeitung" al unei machete Plasticart(R Wimmer):
Image Image Image Image

Mi 1 este prezentat si in Scale Modeler din Aprilie 1973(CHALLENGE PUBLICATIONS; INC.)-colectia R Wimmer:
Image

In cataloagele din 1965 si 1974 apare asa(R Wimmer):

Image Image

Cel de-al treilea boxart este produs intre 1986-1989 si,la fel ca in cazul Mi-4,Saab J-35 sau Mig 21 din acea periada,are pe coperta poza unui copchil DDR-ist care de mic e familiarizat cu tehnicile modelistice(colectia personala):

Image Image Image


Modelul pe care l-am construit eu a fost revopsit si are inmatriculare Volksarmee RDG 506:
Image Image Image

Toate bune,
sandy



http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/
User avatar
Sandy Deac
Immunis
 
Posts: 32
Joined: Mon Apr 08, 2013 8:50 pm

Re: VEB Plasticart aus DDR-Intre mit si realitate

Postby Sandy Deac » Fri Apr 12, 2013 9:59 pm

Episodul 20

Antonov AN-12 scara 1/100 varianta civila Aeroflot CCCP 14363

AN-12 de la Plasticart a ramas pentru mine unul dintre acele modele invaluite in mister chiar si dupa ce l-am construit.

In primul rind,in copilarie si adolescenta l-am cautat asiduu si nu l-am gasit niciodata.Probabil ca in Romania nu s-a importat desi colegul Bill sustine ca l-a vazut cu ochii sai pe un raft al unui magazin de jucarii din Cluj la inceputul anilor 1980.

In al doilea rind este singura macheta Plasticart care a fost lansata in doua versiuni(civila si militara) concomitent.Astfel,avea si boxarturi diferite pentru fiecare varianta si culmea,cutiile erau de dimensiuni diferite desi inauntru in afara de decaluri,era acelasi lucru.

In al treilea rind,nu se stie exact perioada in care s-a fabricat.
Cert este ca nu a durat multi ani,iar eu,studiind boxarturile estimez(mai bine zis speculez) ca s-a produs de prin 1971-72 si pina la inceputul anilor 80.

Si,in al patrulea rind(dar nu si ultimul),recenziile pasionatilor despre aceasta macheta au fost atit de proaste incit marturisesc faptul ca am construit-o cu oarecare frica si sub amenintarea unui esec.

In fine,pentru mine e si o premiera pentru ca este una dintre putinele machete Plasticart pe care nu am facut-o niciodata pina acum.

Antonov 12 (cod NATO Cub) este o varianta,initial militara a avionului civil si de transport An-10.
Primul prototip zboara in 1957 si pina in 1973 s-au produs in jur de 900 de bucati.
Este un turbopropulsor cvadrimotor folosit in serviciul militar si civil.
Fiind prevazut cu o trapa posterioara s-a pretat la misiuni de desant aerian parasutat sau de blindate.
In misiunile civile a asigurat transport si suport mai ales in zonele polare,fiind capabil sa foloseasca aerodroame scurte si slab amenajate.

In filmul "Lord of War" unde Nicholas Cage il interpreteaza pe traficantul de arme Iuri Orlov,regizorul a folosit la filmari un An-12 apartinind controversatului om de afaceri Viktor Bout.

Asa cum aratam,primele doua boxarturi au fost lansate concomitent,parerea mea fiind ca acest lucru s-a intimplat prin 1971-1972.
Interesant este faptul ca au desenatori diferiti iar cutiile nu au aceleasi dimensiuni(colectia personala):
Image Image Image Image

Boxartul cu varianta civila este produs de Reich si este preferatul meu de la Plasticart:
Image Image Image Image
Image Image Image Image

Varianta militara nu il are ca desenator pe Reich:
Image Image

Interesant este faptul ca acest boxart ilustreaza o controversata manevra pe care rusii se pare ca au folosit-o la invazia din Cehoslovacia din 1968: desantul de blindate.

Se pare ca la inceputul anilor 80 a fost conceput cel de-al treilea boxart care,in opinia mea,este si prost facut dar si foarte urit (R Wimmer)
Image

Decalurile din cutii sint fie pentru varianta civila fie pentru cea militara(R Wimmer):
Image Image Image

Iata cum apare in catalogul din 1974(R Wimmer):
Image

In revista Scale Modeller din 1974(CHALLENGE PUBLICATIONS INC) apare si o recenzie in care modelul este aspru criticat(R Wimmer):
Image Image

Avind in vedere doza mare de neincredere care plana asupra acestei machete,constructia sa s-a desfasurat anevoios.Am folosit mult chit pentru ca mai ales la nacelele motoarelor a fost un adevarat macel
:-(
Image Image Image Image

Si iata si citeva ipostaze cu un alt AN-12,de data aceasta de la Roden.
Este la scara 1/72 si fara indoiala ca e o macheta mai buna,fiind si mai noua.
Totusi,plasticul greu ucrainean face ca trenul de aterizare destul de firav sa nu suporte greutatea modelului:
Image Image Image Image Image

Spor,
sandy

http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/
User avatar
Sandy Deac
Immunis
 
Posts: 32
Joined: Mon Apr 08, 2013 8:50 pm

Re: VEB Plasticart aus DDR-Intre mit si realitate

Postby Sandy Deac » Fri Apr 12, 2013 9:59 pm

Episodul 21

Antonov AN 14 scara 1/72

Aceasta macheta de la Plasticart este printre ultimele proiectate si produse de est-germani.

Teoretic,avind in vedere ca a fost produsa intre 1988-1991(A.Goethe),te-ai astepta sa fie in ritmul vremurilor,insa,odata deschisa cutia,iti dai seama ca un Comet din 1966 prezinta o mai buna imbinare a pieselor.

Prima data am vazut acest model intr-un magazin de jucarii din Kiskunfelegyhaza(Ungaria) in aprilie 1990.Pina atunci nu stiam de existenta sa si bineinteles ca l-am cumparat imediat,asteptind cu nerabdare sa incep lucrul.

Iata ca ,dupa 20 de ani,m-am izbit de aceeasi proasta detaliere a machetei si de slaba utilitate a prospectului,asa ca am facut ce am putut.

An-14,ca model nou de la Plasticart e la scara 1/72 si,asa cum aratam,a fost produs putini ani,intre 1988-1991,insa cred ca in numar foarte mare,deoarece pretul sau de pe ebay e unul relativ modest.

Antonov 14 "Albinutza" sau"Pchelka"(cod NATO Clod) a fost un avion utilitar,de marfuri si transport persoane si s-a dorit a fi un succesor al lui An-2,lucru care insa nu s-a intimplat.
Proiectat in 1956-57 si facind "maiden-flight-ul" in 1958,era un bimotor cu o anvergura considerabila pentru fuselajul destul de mic.A intrat in productie de serie in 1965 si s-au fabricat cam 300 de bucati.
Ideea era ca se dorea ca sa poata fi folosit pe aeroporturi mici,chiar si de catre piloti mai putin experimentati.
Daca An 14 a fost retras din serviciu in 1993,An-2 se mai fabrica la comanda speciala si astazi asa ca "Albinutza" a zburat putin si fara mare succes.

Macheta a avut 2 boxarturi,din pacate cu autori necunoscuti-iata-le:
Prima,intre 1988-1990
Image

A doua,mult mai rara,din 1991,sub brandul MasterModell(colectia Arne Goethe si R Wimmer)
Image


Inmatricularea CCCP-81550,in dulcele stil Plasticart,e inmatricularea prototipului :)))

In cutie,nu prea multe inovatii pentru inceputul anilor '90.Din contra,decalurile sint facute cam in bataie de joc:

Image Image Image

Iata si macheta mea:

Image Image Image

Spor,
sandy

http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/
_________________[/quote]
Sandy Deac wrote:
[quote]Episodul 24
Antonov AN-2 scara 1/75

Este printre cele mai vechi modele produse de Plasticart,mai bine zis face parte din cvadrupleta "de aur" a incepturilor, impreuna cu IL-14,Aero 45 si Baade 52.
Pentru vremurile acelea,nu era o macheta rea.Are nituri si gravura in sant si in general,se construieste relativ usor.
Modelul ilustrat de Plasticart este(cum altfel?) unul cel putin ciudat.
In general,AN-2 avea hublouri rotunde,fiind de inspiratie militaro-agricola.Citeva exemplare ,livrate Germaniei de Est pentru tinara companie "Deutsche Lufthansa"(ulterior Interflug) au avut insa geamuri rectangulare.
Initial nu am crezut ca exista asa ceva,dar am gasit fotografii cu inmatricularile DM-SKD,DM-SKC,DM-SKX sau DM-SKK(care a pastrat inscriptiile "Deutsche Lufthansa si face si azi zboruri de agrement) si m-am convins.
Cum nu se putea ca Plasticart sa faca ceva cu acuratete,au facut modelul cu 4 geamuri rectangulare fata de 3 cit avea avionul real.
Modelul a fost construit in salturi,primele sarje fiind produse intre 1961-1970 iar urmatoarele din 1980 pina in 1991.

An-2 (cod NATO Colt),poreclit si "Kukuruznik"(kukuruz= porumb) este primul avion proiectat de Antonov si zboara pentru prima data in 1947.Este urmasul lui Polikarpov PO-2 si este un biplan usor cu un motor in stea.
A fost construit in cca 18.000 exemplare,detinind recordul Guiness Book pentru cea mai lunga perioada de fabricatie(1947-1992).
A fost si este folosit pentru lucrari agricole,parasutism dar si pentru zboruri de linie(vezi Deutsche Luftansa) intr-un numar impresionant de tari,printre care si Romania.
Usor de pilotat,rezistent,usor de intretinut,folosind piste neamenajate,An-2 a ramas in istoria aviatiei ca unul dintre cele mai fiabile aparate de zbor.

Primul boxart ,desenat de Siegfried Hommola,era conceput sa atraga mai mult atentia copiilor si este produs intre 1961-1965.Venea cu decaluri pentru inmatricularea Deutsche Lufthansa DM-SKD si era prevopsit in argintiu cu dunga albastra specifica(R Wimmer si A Goethe):
Image Image Image Image

Incepind cu 1965 pina in 1970 se produce al doilea boxart,mult mai urit ca primul(perioada Schlangenlogo)-Inmatricularea devine "Interflug" DM-SKD iar decalurile sint specifice:colectiile R Wimmer si A Goethe:
Image
Image Image Image Image Image Image Image

Nu cunosc motivul pentru care intre 1970-1980 macheta nu s-a produs.
Cert este ca atunci cind a aparut cel de-al treilea boxart,cutia de AN-2 Plasticart avea partea de pe margine cu rosu,nu cu albastru, pentru a arata ca e la o alta scara decit 1/100,la fel ca in cazul SU 7 ,Be-6,Tu-2.
Exceptia care confirma regula este MiG 15 care e la 1/50 si are cutia cu albastru.
In plus,instructiunile au fost redesenate,la fel ca si imaginea de pe cutie.
Este singura macheta al carei boxart a ramas cea din anii '80 pina la falimentul Plasticart din 1991 (poze colectia personala):
Image Image Image Image

In ultima perioada,macheta a fost comercializata sub brandul NU-BEE,cu un boxart ingrozitor(colectie R Wimmer):
Image

AN-2 pe care l-am construit a venit cu o foaie de decaluri care contine inmatricularile Interflug DM-SKX,Dosaaf 27(sovietica) si ea cehoslovaca OK-MYA iar eu am ales-o pe cea din urma.
Macheta arata cam asa:
Image Image Image Image

Toate bune,
sandy


www.familie-wimmer.com
www.arnes-modellbauseite.de
User avatar
Sandy Deac
Immunis
 
Posts: 32
Joined: Mon Apr 08, 2013 8:50 pm

PreviousNext

Return to Aero

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 3 guests