Dupa 6 luni de la finalizarea ultimei machete (chilotii Cayuse-ului), incerc un nou topic, tot in zona elicopterelor.
L-am inceput cam de atunci, dar timpul mi-e extrem de limitat, iar complicatiile machetei au insemnat si o serie de momente in care am batut pasul pe loc (voi reveni asupra ideii).
Bref, e o macheta la care visam de mult, pentru ca Bell Model47 e, intr-un fel, parintele tacticilor operationale in ceea ce priveste folosirea elicopterelor la scandal - atat pentru observatie, legatura, atac, dar mai ales pentru evacuare medicala. O scurta prezentare, aciulea http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_H-13_Sioux
Ca intrebare retorica - cine dintre noi nu s-a uitat, sezon dupa sezon, cu limba scoasa la serialul MASH, care incepea cu cele doua Sioux-uri medicale zburand in tandem spre unitatea 4077 (obsessive sountrack included)?
Revenind la oile noastre, macheta de baza e scoasa de Italeri, in mai multe variante de ambalaj, dar cu un continut identic. Eu am ales-o / gasit-o pe-asta:
In cutie se gasesc doua culee din plastic gri de buna calitate, caracteristic producatorului:
Si inca una, transparenta, cuprinzand cupola si cele doua usi laterale, tot foarte bine turnate. In foto se vede si coala de decaluri, mititica, ca si protagonistul:
Initial, am bagat mana in buzunar si am adunat cateva aftermarket-uri, adica seturile PE de la Eduard si Part, iar mai apoi am pus mana si pe setul de PE plus rasina de la CMK:
Pe scurt, setul Eduard e, ca de obicei, impecabil, si rezolva foarte multe chestioare imposibil de realizat in plastic la scara asta si la momentul in care a fost proiectata macheta.
Setul Part, de asemenea, e foarte bogat si ajuta in special la interiorul cockpit-ului. De fapt, completeaza foarte bine setul Eduard.
Setul CMK e pierdere de timp si bani - cred ca am folosit cateva repere (derive, fata tabloului de instrumente, niste aparatori la motor), doar pentru ca aratau putin mai bine (mai grosutze, mai in scara) decat cele date de Eduard sau de Part. Dintre rasini, nu am folosit nimic, pentru ca nu avea sens - nu am vrut sa fac varianta cu 2 locuri, iar celelalte piese nu vin cu nimic nou fata de cele din kit-ul de baza. Pentru un proiect viitor, raman in cutie rezervoarele din rasina pentru varianta S de Vietnam. Cupola vacformata e o gluma proasta pe langa cea originala din kit.
Toate bune si frumoase, numai ca am cam lucrat cu dosul in doua luntre, pentru ca nu m-am hotarat ce varianta sa fac – D, G sau S?
Cel mai simplu era sa fac un S de Vietnam, pentru care aveam toate piesele, documentatia si aftermarket-urile necesare. In primul rand, S-ul se evidentiaza prin rezervoarele duble si ski-urile de aterizare arcuite. Evident, mai sunt o gramada de diferente de detaliu (motor, cockpit, aparatura, elice, cupola, dimensiuni etc.)
Doar ca, atunci ce treaba mai aveam cu MASH, cu Korea (unde libelula asta a devenit celebra)? Asa ca, am virat-o spre G, care a zburat si el prin teatrul repsectiv de operatiuni, dar nu prea exista documentatie de detaliu si foto edificatoare.
Deci, simplist, lucram la un G, cu gandul la un D: mult prea greu de scratch-uit rezervorul central si suporturile laterale pentru targi cu ale lor cupole transparente. Plus ca inmatriculari de MASH nu se ezista. Asa ca am mai bagat mana o data in buzunar si am comandat un kit vintage de la Pavla (greu de tot de gasit – thanks, Edy), care la un moment dat era state-of-the-art:
Ce m-a atras a fost coala de PE si micile cupole vacformate. Bonus au fost decal-urile pentru Korea:
Restul kit-ului Pavla e zero barat – de mult n-am mai vazut asemenea plastice, turnate parca de orbi, cu farasul. Cine a facut acest kit si a si scos ceva onorabil din el are toata stima mea.
Cam astea sunt datele problemei – am sa incerc sa fac o prezentare gen WIP comparativ: adica am sa fotografiez, pentru comparatie, ceea ce am construit / upgradat / scratch-uit, alaturi de aceleasi piese / subansamble montate OOB (pentru asta am mai luat un kit de la Italeri, care va sta la baza variantei de Vietnam, candva in viitorul indepartat).
Va urma