Bell H13D MASH 1/72

Avioane - de la biplane la supersonice, civile sau militare, elicoptere si orice alta "zburatoare".

Bell H13D MASH 1/72

Postby alexelu_marinelu » Sun Jun 01, 2014 12:29 pm

Dupa 6 luni de la finalizarea ultimei machete (chilotii Cayuse-ului), incerc un nou topic, tot in zona elicopterelor.
L-am inceput cam de atunci, dar timpul mi-e extrem de limitat, iar complicatiile machetei au insemnat si o serie de momente in care am batut pasul pe loc (voi reveni asupra ideii).
Bref, e o macheta la care visam de mult, pentru ca Bell Model47 e, intr-un fel, parintele tacticilor operationale in ceea ce priveste folosirea elicopterelor la scandal - atat pentru observatie, legatura, atac, dar mai ales pentru evacuare medicala. O scurta prezentare, aciulea http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_H-13_Sioux
Ca intrebare retorica - cine dintre noi nu s-a uitat, sezon dupa sezon, cu limba scoasa la serialul MASH, care incepea cu cele doua Sioux-uri medicale zburand in tandem spre unitatea 4077 (obsessive sountrack included)?
Revenind la oile noastre, macheta de baza e scoasa de Italeri, in mai multe variante de ambalaj, dar cu un continut identic. Eu am ales-o / gasit-o pe-asta:Image
In cutie se gasesc doua culee din plastic gri de buna calitate, caracteristic producatorului:
Image
Image
Si inca una, transparenta, cuprinzand cupola si cele doua usi laterale, tot foarte bine turnate. In foto se vede si coala de decaluri, mititica, ca si protagonistul:
Image
Initial, am bagat mana in buzunar si am adunat cateva aftermarket-uri, adica seturile PE de la Eduard si Part, iar mai apoi am pus mana si pe setul de PE plus rasina de la CMK:
Image Image Image
Pe scurt, setul Eduard e, ca de obicei, impecabil, si rezolva foarte multe chestioare imposibil de realizat in plastic la scara asta si la momentul in care a fost proiectata macheta.
Setul Part, de asemenea, e foarte bogat si ajuta in special la interiorul cockpit-ului. De fapt, completeaza foarte bine setul Eduard.
Setul CMK e pierdere de timp si bani - cred ca am folosit cateva repere (derive, fata tabloului de instrumente, niste aparatori la motor), doar pentru ca aratau putin mai bine (mai grosutze, mai in scara) decat cele date de Eduard sau de Part. Dintre rasini, nu am folosit nimic, pentru ca nu avea sens - nu am vrut sa fac varianta cu 2 locuri, iar celelalte piese nu vin cu nimic nou fata de cele din kit-ul de baza. Pentru un proiect viitor, raman in cutie rezervoarele din rasina pentru varianta S de Vietnam. Cupola vacformata e o gluma proasta pe langa cea originala din kit.

Toate bune si frumoase, numai ca am cam lucrat cu dosul in doua luntre, pentru ca nu m-am hotarat ce varianta sa fac – D, G sau S?
Cel mai simplu era sa fac un S de Vietnam, pentru care aveam toate piesele, documentatia si aftermarket-urile necesare. In primul rand, S-ul se evidentiaza prin rezervoarele duble si ski-urile de aterizare arcuite. Evident, mai sunt o gramada de diferente de detaliu (motor, cockpit, aparatura, elice, cupola, dimensiuni etc.)
Doar ca, atunci ce treaba mai aveam cu MASH, cu Korea (unde libelula asta a devenit celebra)? Asa ca, am virat-o spre G, care a zburat si el prin teatrul repsectiv de operatiuni, dar nu prea exista documentatie de detaliu si foto edificatoare.
Deci, simplist, lucram la un G, cu gandul la un D: mult prea greu de scratch-uit rezervorul central si suporturile laterale pentru targi cu ale lor cupole transparente. Plus ca inmatriculari de MASH nu se ezista. Asa ca am mai bagat mana o data in buzunar si am comandat un kit vintage de la Pavla (greu de tot de gasit – thanks, Edy), care la un moment dat era state-of-the-art:
Image
Ce m-a atras a fost coala de PE si micile cupole vacformate. Bonus au fost decal-urile pentru Korea:
Image
Restul kit-ului Pavla e zero barat – de mult n-am mai vazut asemenea plastice, turnate parca de orbi, cu farasul. Cine a facut acest kit si a si scos ceva onorabil din el are toata stima mea.

Cam astea sunt datele problemei – am sa incerc sa fac o prezentare gen WIP comparativ: adica am sa fotografiez, pentru comparatie, ceea ce am construit / upgradat / scratch-uit, alaturi de aceleasi piese / subansamble montate OOB (pentru asta am mai luat un kit de la Italeri, care va sta la baza variantei de Vietnam, candva in viitorul indepartat).
Va urma :mafia:
User avatar
alexelu_marinelu
Aquilifer
 
Posts: 355
Joined: Sun Jan 13, 2013 7:07 pm
Prenume si nume: Alexandru Croitoru

Re: Bell H13D MASH 1/72

Postby Bill » Sun Jun 01, 2014 5:11 pm

Bine ai revenit Alex !
Voi urmari cu atentie cum creste libelula :jester:
Spor,
Bill :crazy_pilot:
"Anybody can criticize what others create, but few can create something worth criticizing. To put it differently, an ounce of creativity is worth a pound of criticism "
Unknown free minded thinker - Jerry Catanescu

User avatar
Bill
Procurator
 
Posts: 889
Joined: Sun Jan 13, 2013 12:09 am
Location: Cluj Napoca
Prenume si nume: Tudor Nicorici

Re: Bell H13D MASH 1/72

Postby Olaf The Viking » Mon Jun 02, 2014 9:02 am

Se anunta interesant chiar si pentru cei care nu sunt pasionati de aviatie.

"Si sa le spui tuturor din sat ca acolo unde te-a scuipat Cartula te-a pupat Olaf si ti-a sters rusinea."
Dumnezeu e de partea tuturor, si, daca ne uitam de-a lungul istoriei, vedem ca e de partea celor cu mai multi bani si armate mai mari.
Intai da cu toporul si pe urma intreaba ce a vrut.
Da, poti da un click si pe machete.ro si sa iti iei ceva "dragut". Am nevoie de bani.
User avatar
Olaf The Viking
Imperator
 
Posts: 2208
Joined: Wed Jan 09, 2013 3:04 pm
Location: Bucuresti
Prenume si nume: Alexandru Dumitrescu

Re: Bell H13D MASH 1/72

Postby Nicu Mihai » Tue Jun 03, 2014 10:06 am

Stiindu-ti atentia cu care te dedici unor astfel de proiecte, sunt convins ca vom avea ce vedea.
Astept cu placere sa vad derularea "bataliei".
Calde salutari!
Nicu
User avatar
Nicu Mihai
Pilus prior
 
Posts: 738
Joined: Mon Jan 28, 2013 2:40 pm

Re: Bell H13D MASH 1/72

Postby alexelu_marinelu » Tue Jun 03, 2014 3:19 pm

Multumesc, baieti, pentru interesul aratat si pentru incurajari, drept pentru care sper sa nu va dezamagesc - atat cu rezultatul, cat si cu modul de prezentare.
Acestea fiind zise, sa purcedem, cum altfel decat cu cockpitul: se va vedea din poze ca ceea ce ofera Italeri in cutie e chiar ok, pentru o constructie OOB. Numai ca, daca insisti pe o documentatie temeinica si mai si vrei o alta varianta constructiva decat cea din cutie, e de lucru.
Practic, modificarile sunt destul de usor de urmarit: in mare, ce e metalic aiuriu provine din setul Part, ce e metalic neaiuriu provine din setul Eduard (sau din alte seturi de fotoeciuri), iar ce e alb reprezinta profile Evergreen.
Cele mai complicate piese au fost palonierele (nu stiu daca si la elicoptere se numesc asa) - toti producatorii dau niste piese pentru zona asta (Italeri grosiere, CMK simpliste, Part si Eduard prea plate). Asa ca le-am facut din teava de alama de 0.3 (parca), la care s-au adaugat niste saibe PE (PlusModel nuts&bolts) din rezerva strategica.
PS: In fotografii lipsec pedalele exterioare, pentru ca le-am rupt de vreo 5 ori manevrand cabina, asa ca am sa le remontez abia cand ma apuc de vopsit.
Image
Image
Tot delicata a fost si streasina peretelui spate al cabinei, care lipseste cu desavarsire la fiecare producator - adica asta:
Image
Am facut-o din profil Evergreen, iar restul e chestie de chituit si slefuit. In poza se mai vede peretele spate furnizat de Eduard - foarte fine reprodus. Din pacate, acolo, intre motor si cabina mai trebuie o gramada de rahaturi construite (niste filtre, bidonase, cabluri si comenzi pentru motor), pentru ca nimeni nu si-a batut capul cu ele.
Image
Pe scurt, la interior mai intra ceva piese (manse, manete pas ciclic etc) si cablaraie, dar se vor adauga pe parcurs.

Si daca tot vorbiram de motor, hai sa vedem ce mi-a iesit mie:
Image
Image
Image
La fel, dupa cum se vede, motorul Italeri e satisfacator, dar e loc si de mai bine.
Din pacate, pentru H13D, e nevoie de cateva modificari, dintre care cea mai complicata este esapamentul - singurul care isi bate un pic capul cu asta e Eduard, care, candid, zice "make from sprue". Ba pe-a m..ii. Inca ma gandesc cum sa o rezolv (cel mai probabil tot din teava de alama).

Si daca tot vorbiram de alama, iata cum mi-au iesit skiurile de aterizare (din teava de 0.6 si de 0.8 mm din setul Albion Alloys Sliding Tubes).
Image
Teava asta de alama e geniala, pentru ca vine in toate dimensiunile imaginate si se lucreaza de zece ori mai usor decat otelul acelor de seringa.

Urmeaza rotorul. :jester:
User avatar
alexelu_marinelu
Aquilifer
 
Posts: 355
Joined: Sun Jan 13, 2013 7:07 pm
Prenume si nume: Alexandru Croitoru

Re: Bell H13D MASH 1/72

Postby Nicu Mihai » Wed Jun 04, 2014 4:32 am

Deci ti-ai comandat deja tevi de la Albion Alloys! Le-am vazut f. apreciate, daca nu ma insel chiar intr-un numar recent din Model Airplane International, la un kit de Bf 109 G de la AZ-Model.
Spor in continuare!
User avatar
Nicu Mihai
Pilus prior
 
Posts: 738
Joined: Mon Jan 28, 2013 2:40 pm

Re: Bell H13D MASH 1/72

Postby alexelu_marinelu » Fri Jun 06, 2014 3:31 pm

alexelu_marinelu wrote:... In fotografii lipsec pedalele exterioare, pentru ca le-am rupt de vreo 5 ori manevrand cabina, asa ca am sa le remontez abia cand ma apuc de vopsit...

Si daca tot vorbiram de alama, iata cum mi-au iesit skiurile de aterizare (din teava de 0.6 si de 0.8 mm din setul Albion Alloys Sliding Tubes)...

Edit 1: le-am mai rupt o data, umbland cu cabina - :yahoo:
Edit 2: ... din teava de 1 si 1.2 mm - emoticon pentru senilitate?

Nicu, in primul rand multumesc, si da, sunt chiar senzationale: se taie usor (chiar si prin rulare sub lama cutter-ului), se pilesc usor si intra una in alta la marele fix (de altfel, producatorii vand unele seturi ca si "sliding tubes"). In concluzie, recomand fara retineri.
User avatar
alexelu_marinelu
Aquilifer
 
Posts: 355
Joined: Sun Jan 13, 2013 7:07 pm
Prenume si nume: Alexandru Croitoru

Re: Bell H13D MASH 1/72

Postby alexelu_marinelu » Sat Jun 07, 2014 10:38 pm

Hai sa va arat si ce am facut in zona rotorului:
Mai intai axul acestuia si stabilizatorul, atat de caracteristic pentru viitoarele elicoptere marca Bell:
Image
Dupa cate se vede, aici Italeri a scurtat multe colturi si piesa a iesit cam din topor, asa ca setul Eduard e de mare ajutor. CMK-ul si Part-ul nici macar nu se baga in zona aia. Doar Pavla incearca ceva, dar solutia lor e cam incompleta si aiuristica.
Pe langa PE-urile Eduard, am mai scratch-uit destul de multe, vizibile si in unghiurile urmatoare:
Image
Image

Din pacate, la rotorul principal, chiar nu si-a batut capul niciun producator de aftermarket-uri si era o paine de mancat in zona, dupa cum se vede:
Image
La asamblarea finala mai intra cateva flecustete - tije si suruburi.

Cam atat cu montajul preliminar, ca m-am apucat de vopsit cockpit-ul, treaba care va dura ceva timp.
User avatar
alexelu_marinelu
Aquilifer
 
Posts: 355
Joined: Sun Jan 13, 2013 7:07 pm
Prenume si nume: Alexandru Croitoru

Re: Bell H13D MASH 1/72

Postby Olaf The Viking » Sun Jun 08, 2014 10:42 am

Acum se explica de ce trec 6 luni pana te apuci de altceva. Pai toata dantelaria asta pe care o sculptezi scratch-uiesti te consuma, nu gluma.

"Si sa le spui tuturor din sat ca acolo unde te-a scuipat Cartula te-a pupat Olaf si ti-a sters rusinea."
Dumnezeu e de partea tuturor, si, daca ne uitam de-a lungul istoriei, vedem ca e de partea celor cu mai multi bani si armate mai mari.
Intai da cu toporul si pe urma intreaba ce a vrut.
Da, poti da un click si pe machete.ro si sa iti iei ceva "dragut". Am nevoie de bani.
User avatar
Olaf The Viking
Imperator
 
Posts: 2208
Joined: Wed Jan 09, 2013 3:04 pm
Location: Bucuresti
Prenume si nume: Alexandru Dumitrescu

Re: Bell H13D MASH 1/72

Postby alexelu_marinelu » Wed Jun 11, 2014 12:44 pm

Esti in confuzie :dwarf:
De 6 luni ma cacai la asta. Sa ma apuc e usor. Sa prestez e greu.
User avatar
alexelu_marinelu
Aquilifer
 
Posts: 355
Joined: Sun Jan 13, 2013 7:07 pm
Prenume si nume: Alexandru Croitoru

Next

Return to Aero

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron