Grethe Witting – Nava ghinionista

Secţiune rezervată postării de articole, recenzii, tutoriale, etc. pe teme istorice

Grethe Witting – Nava ghinionista

Postby alexie » Sat May 11, 2013 10:54 am

Grethe Witting – Nava ghinionista

In ultimele zile de primavara ale anului 2008 a avut loc Regata Internationala a Marii Negre, Mangalia –Balchik. Cu aceasta ocazie portul turistic Mangalia s-a umplut cu nave de lux.
Desi nu ma pasioneaza acest subiect (pe ideea ca strugurii sunt acri) am purces catre acest punct de atractie. Nu mica mi-a fost mirarea cand prin padurea de catarge am remarcat o silueta “autentica”, entuziasmul s-a amplificat atunci cand am aflat ca pot sa urc pe punte.
Mirosul de gudron, paienjenisul manevrelor fixe, diferitele obiecte pe care timpul si-a pus amprenta mi-au creat o impresie puternica, cu atat mai mult cu cat era senzatia de “viu” care lipseste exponatelor de muzeu. Echipajul amabil, volubil mi-a oferit informatii interesante care, si ele, au contribuit la senzatia de salt in timp.

Nume: Grethe Witting ex: Suffling Norford ,Ifka,Thea Danielsen
Tipul navei: Lowestoft Fishlogger ( Stream Drifter )
Data constructiei : 1941
Santierul constructor: Lowestoft, Colby Brothers, Marea Britanie
Portul de înmatriculare: Groningen, Germania
Echipaj: 8
Arborada: 2
Lungime maxima: 38,00 m
Lungimea liniei de plutire: 30,00 m
Latime: 5.80 m
Pescaj: 3.20 m
Tonaj brut: 80
Tonaj net: 24
Suprafata utila: 437 m²
Structura: Lemn
Motor principal: Scania 175 CP



In perioada 1874 -1920 in Lowestoft, Anglia, se construiau aproximativ 1000 de nave de acest tip, veliere construite in intregime din lemn, in prezent doar cateva mai exista si doar doua mai navigheaza , Grethe Witting este una dintre ele dar aceasta longevitate a avut pretul ei:
Finalizarea constructiei in anul 1914, pe santierul din Oulton Broad Colby Brothers, a navigat sub numele de “Suffling Norford “
In anul 1923 este inregistrat in Yarmouth
In anul 1946 este inmatriculat in Lowestoft, ajunge sub pavilion norvegian
In anul 1947 este inmatriculat in Odense, sub pavilion danez si primeste numele de “Ifka”
Intre anii 1948- 1969 noul proprietar este Jens Otto Jensen din Grenaa, Danemarca. In aceasta perioada primeste numele de "Grethe Witting".
In perioada 1969 - 1971 intra in posesia unui proprietar iranian, dar nu paraseste Danemarca.
1971 - 1992 mai trece prin mainile a doi proprietari danezi
In anul 1992 vanduta in Olanda, proprietar Wim Ruiter
In anul 2000, apare ca nava germana inregistrata in Rostock, proprietar Markus J.B.Vrieling
In anul 2007 , Jacobs Austinus Hendricus, armatorul olandez din Amsterdam, devine coproprietar .
In anul 2008 se intentioneaza excursii charter in Marea Neagră (pe litoralul romanesc-bulgar) şi in iarna (2008) sa ajunga in portul olandez pentru schimbarea motorului.

Intr-un final am parasit aceasta frumoasa corabie din lemn, veche de aproape un secol , din atmosfera boema de la bord am coborat pe chei, odata ajuns pe chei, adunatura de “gadge-uri” mi-a devenit si mai antipatica . Am plecat cu promisiunea sa ma intorc pentru un set de fotografii (evident acumulatorul camerei nu era pregatit 100% pentru treaba). Dar, cum se intampla in viata, te lasi cuprins de treburile zilnice si abia cand cineva drag nu mai este iti aduci aminte de el, asa am patit-o si eu.

Un avertisment a fost in vara anului 2009, pentru a ajunge la Mangalia, „Grethe Witting" navigase 45 de zile prin Golful Biscaya, prin Stramtoarea Gibraltar, prin Mediterana si prin Stramtoarea Bosfor, catre Marea Neagră.
Incidentul s-a petrecut in seara zilei de luni (27 iulie 2009), in jurul orei 20.00 la aproximativ sase mile sud de frontiera maritima romano-bulgara, turisti aflati la bordul ambarcatiunii "Grethe Witting", sub pavilion Germania, au fost salvati de Politia de Frontiera Romana.
Velierul se intorcea de la Balchik, cu vant de prova, navigase circa 14 ore pe o mare de gradul 5-6, in apropierea portului Mangalia, a cazut vantul (localizare Krapets la 6 mile sud de Vama Veche) velierul era fara motor, acesta fiind service la Constanta, pe drum generatoarele de rezerva s-au defectat. Corabia a ramas la ancora, pe o hula de 1,5 metri, dupa cateva ore de stat s-a emis S.O.S. Cincisprezece persoane au fost salvate de politistii de frontiera din Mangalia. Vasul incepuse sa ia apa si a fost remorcat catre portul Mangalia.

Au inceput sa circule “barfele” :
1929 coliziune
1933 coliziune
1934 coliziune
1946 se scufunda de doua ori
1975 avarie grava esueaza si se scufunda
1979 scoasa fortat la licitatie
2002 coliziune cu ruperea catargului.

Iar seria inca nu s-a incheiat:

Pe 1 octombrie 2009, Grethe Witting se scufunda, la cheu, in zona de primire pentru vasele de mare tonaj a portului Mangalia, la cateva zeci de metri de santierul naval din localitate.
Si astfel venerabilul velier zace la adancimea de 7 metri, asa incat arborada ramane expusa asemeni unui periscop.

Dupa opt luni (27.07.2010) incep operatiunile de readucere la suprafata (ranfulare), scafandrii firmei specializate Prodiving CO fixeaza dispozitive gonflabile asa incat pe 30 iulie nava incepe emersiunea iar pe 1 august nava a fost readusa la linie de plutire, si ţinuta asa cu ajutorul unor baloane gonflabile. Situatia continua sa aduca a subiect otv-ist, inainte de asta permiteti-mi sa spun ca velierul (fost submarin) are noi coproprietari (Augustinus Jacobs si Cosmin Curticapean). Datorita zilelor toride se ia decizia, pentru protejarea structurii de lemn, unei imersii controlate, in ape mai putini adanci (dupa colt, la circa 500 de metri). Intre timp purtandu-se tratative cu SN Daewoo pentru andocare in vederea reabilitarii.

La aceasta data nu stiu care este stadiul reparatiilor, apele prin care a navigat aceasta superba corabie sunt inca tulburi. Cert este ca la aceasta ora (11.05.2013) este in acelasi loc, nici imersiune controlata nici scufundare accidentala, esuata precum economia actuala dar sunt sperante ! :jester:


Am considerat ca aceasta impletire intre eleganta constuctiei si drama destinului poate face atractiva ideea reproducerii modelistice, in aceasta ideea demersul meu urmareste completarea acestui articol cu un walkaround :
Walkaround Grethe Witting
Cât despre planurile de construcţie...trimite-ţi un email pe tapir@tapir-models.ro şi vă punem în contact cu persoana ce vi le poate oferi.

Articol apărut în TMr1

Sursele pentru fotografiile din timpul operaţiunii:
http://www.digital-art.ro/portofoliu/ca ... ari-05.php
http://sas-richard.blogspot.ro/2010/08/ ... ating.html

Image
„Orice intrus va fi tratat cu o răceală demnă. Astfel încât să înțeleagă și cel mai nesimțit că prezența lui este inoportună.”
Directorul Dumitru – Operațiunea Monstrul

"Sunt unii oameni care-şi închipuie ca un ucigaş trebuie să fie mereu şi în toate împrejurările numai ucigaş. În realitate e de ajuns dacă e numai din când în când criminal - şi numai o mică latură a fiinţei sale..."
E.M.Remarque
User avatar
alexie
Imperator
 
Posts: 2256
Joined: Thu Jan 10, 2013 11:01 pm
Location: Mangalia - Romania
Prenume si nume: Lucian Milosan

Return to Articole istorice

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron