Tutorial Despre vopsirea figurinelor

Mici scenete sau mari batalii, vignete si diorame, cu subiecte militare sau nu, toate isi au locul in aceasta categorie

Tutorial Despre vopsirea figurinelor

Postby Marhaba » Wed May 01, 2013 11:15 am

Invit aici sa discutam despre vopsirea figurinelor, domeniu de interes pentru multi modelisti (fie ei pasionati de blindate, aero, nave, etc), nu numai pentru "figurinistii" consacrati.
Vad acest loc ca un topic in care cei care se pricep (Alguhan, Alex Croitoru, Zeno Mladin, Calin Ungureanu, etc - ordinea e aleatorie si sa ma scuze cei pe care i-am omis) sa ne impartaseasca tehnici, sfaturi, etc despre vopsirea figurinelor. Cei care nu se pricep, sa puna intrebari (la subiect).
Topicul nu are rolul de galerie foto, fotografiile cu figurine ce vor fi postate , avind scopuri "didactice".
In urma acestui topic, poate reusim sa concentram continutul intr-un articol cit mai complet ce va fi publicat pe sait si nu numai :Fg
User avatar
Marhaba
Procurator
 
Posts: 1314
Joined: Thu Jan 10, 2013 2:46 am
Prenume si nume: Ovidiu Cupse

Re: Tutorial Despre vopsirea figurinelor

Postby Zeno » Wed May 01, 2013 11:16 am

Imbratisez idea cu mare caldura, mai ales cand ma gandesc ca mai pot "fura" cate una alta dintre tehnici de la foarte talentatii si mult apreciatii de catre mine confrati in pictarea figurinelor, pe care ii rog sa participe cu talentul si experienta lor artistica. Sper ca impreuna, sa putem pune in acest topic, material suficient de clar prezentat sa poata deveni material de referinta pt. uzul tuturor celor interesati in pictarea figurinelor.

Am sa continui ce am inceput sa scriu in topicul lui Grigoras Zeno, Ofiter Sovietic:

"Am sa incerc sa descifrez tehnica de baza folosita de tine din pozele postate (ma corectezi, te rog, daca gresesc). Dupa ce aplici culoarea de baza si o lasi sa se usuce bine (probabil vopsea acrilica), aplici un filter/wash din vopsea de ulei umbra naturala pe intrega zona (sa zicem uniforma). Nu sunt sigur daca aplici un strat de lac incolor mat sau nu, inainte. Probabil ca nu. O acumulare a washului se produce in cute, creind umbra iar tonul culorii de baza si a luminii rezulta din transparenta si intensitatea filtrului de ulei pe zonele respective. Tehnica asta da rezultate bune la fugurine mici. Este rapida si eficace. Scoate in evidenta, imediat, toate detaliile dand profunzime subiectului.
La figurine 1/16 tehnica aceasta lucreaza dar nu mai are aceleasi efect. Parca este nevoie de alta tehnica. Ei, aceasta tehnica va trebui sa ti-o formezi singur, depinzand ce vopsele vrei sa folosesti (uleiuri , email, acrilice, etc). Eu am lucrat, pana acum, doar cu vopsea de ulei si email. Acrilicele le-am folosit doar pt. straturi de baza, si asta ocazional. Daca vei alege uleiuri si/sau email pot sa-ti sugerez cateva tehnici pe care le folosesc eu".

Inainte de a continua vreau sa precizez ceva pt. toata lumea. Ce veti citi, va rog sa considerati ca este pur punctul meu de vede, bazat pe experienta si interpretarea mea personala a acestui hobby si nu vreau sa se creada ca este unicul mod, unica tehnica si "altfel nu se poate..." Ba, dinpotriva. Considerati ca este un inceput, o platforma de lucru si de discutie.

Sa revin la ce am inceput in topicul mentionat anterior. Tehnica filtrului/wash pt. a crea lumini si umbre, este o tehnica care dupa parerea mea da rezultate la figurine de 54mm sau mai mai mici. La figurine de 54mm, 70mm, 80mm, 90mm sau mai mare, pt. a crea o dinamica echilibrata intre lumini si umbre este nevoie de o alta tehnica.
Am sa descriu, pe scurt, ce fel de tehnica folosesc eu utilizand vopsea de ulei sau email dupa care am sa pregatesc cateva fotografii ca sa fiu mai bine inteles.

Aleg, bazat pe referinte culoarea de baza a subiectului (uniforma, arma, fata figurinei, etc.)
Pregatesc cele trei tonuri de baza (culoarea de baza, umbra, lumina) pe o paleta dupa care le asez una langa alta (culoarea de baza in centru, lumina in stanga bazei si umbra in dreapta - sau invers - nu conteaza ordinea) sub forma de dungi scurte (aprox. 20mm lung, 10mm lat) de culoare. Nu uit sa curat pensula intre aplicarea fiecarui dungi (ton de culoare). Cele trei tonuri sunt foarte aproape una de alta dar nu se ating (aprope se ating). Curat din nou pensula, dupa care incep cu o miscare de tamponare sa lucrez zona dintre cele doua tonuri. Nu uit sa mai curat pensula din cand in cand. Prin aceasta metoda obtin asa zisul blend intre tonuri. Observati ca nici nu m-am apropiat inca de figurina. Sunt inca pe paleta. Pot sa observ cum cele trei tonuri "lucreaza" impreuna si daca ceva nu este in regula pot interveni pe toate cele trei tonuri in asa fel incat ce vad sa se apropie cat mai mult de referinta aleasa sau ceea ce vreau sa obtin pe figurina.
Am sa ma opresc aici si voi pregati cat de curind, ceva material foto. Sper ca am fost destul de clar si explicit. Daca sunt probleme va rog sa interveniti; va rog sa interveniti si daca nu sunt probleme.
Image
User avatar
Zeno
Tribunus laticlavius
 
Posts: 1183
Joined: Sun Jan 13, 2013 6:35 pm
Prenume si nume: Zeno Mladin

Re: Tutorial Despre vopsirea figurinelor

Postby Zeno » Wed May 01, 2013 11:16 am

Revin cu o fotografie ca sa exemplific ce scriam mai sus.

Image


Deci totul se intampla pe paleta mai intai. Imi place sa folosesc ca paleta o bucata da carton pt. ca absoarbe din ulei si vopselele se usuca mai repede pe figurina si am un control mai bun asupra lor.

Observati in stanga distanta foarte mica intre tonuri, iar in partea dreapta zona in care are loc blendul.

Cat de curind ne mutam pe figurina, dar mai intai va trebui sa pregatim figurina pt. a incepe vopsirea.

P.S. Nu am nici o idee de ce fotografia postata iese asa mica. Foto originala este la max ca dimensiune si rezultatul tot mic este.
Image
User avatar
Zeno
Tribunus laticlavius
 
Posts: 1183
Joined: Sun Jan 13, 2013 6:35 pm
Prenume si nume: Zeno Mladin

Re: Tutorial Despre vopsirea figurinelor

Postby Zeno » Wed May 01, 2013 11:16 am

Dupa debavurare, curatire si aplicarea unui strat de grund (eu folosesc Tamiya Surface Primer) si dupa ce am ales culoarea de baza a zonei (uniformei) pe care doresc s-o vopsesc, aplic un strat uniform de email sau vopsea acrilica pe toata zona. Ideal pt. vopsirea cu vopsea de ulei este stratul de baza sa fie dat cu acrilice. Orice abuz cu vopsele de ulei si emailuri a suprafetei de baza nu va afecta deloc consistenta stratului. Este exact ce ne dorim; sa avem un strat de culoare de baza solid pe care sa texturam toate noantele de care avem nevoie.
In cazul ca decideti sa folositi ca strat de baza o vopsea email, sfatul meu e sa ca, dupa uscare, sa il "sigilati" cu un strat de lac incolor mat. Emailurile si vopselele de ulei folosesc aceiasi solventi si s-ar putea sa aveti "surpriza emisiunii"... Solventul vopselei de ulei sa atace stratul de baza din email si va creaza probleme.
Vedeti, ce am descris eu aici in cateva cuvinte poate sa fie subiectul unui topic separat. Este atat de vast si nuantat incat, ce am facut eu aici nu este decat sa zgarii suprafata.
Daca aveti completari, comentarii, critici, etc. va rog sa interveniti pt. ca subiectul este foarte stufos.

Atasez o poza cu un subiect pe care l-am ales pt. exemplificare si pe care vom avansa. Este bratul unui soldat scotian, Rgt 42 Black Watch, aprox. 1815, 70mm.

Image

Vopsit cu vopsea acrilica scarlet.
Observati cum sursele de lumina creaza pe cutele manecii lumini si umbre. Este ce vrem sa cream prin vopsire. Acest exercitiu de a observa cum cade lumina este important. Nu trebuie sa inventam "apa calda", ci doar sa observam cum umbrele si luminile se formeaza si sa incercam sa reproducem realitatea cat mai exact posibil.
Image
User avatar
Zeno
Tribunus laticlavius
 
Posts: 1183
Joined: Sun Jan 13, 2013 6:35 pm
Prenume si nume: Zeno Mladin

Re: Tutorial Despre vopsirea figurinelor

Postby Zeno » Wed May 01, 2013 11:16 am

Zeno wrote:
In cazul ca decideti sa folositi ca strat de baza o vopsea email, sfatul meu e sa ca, dupa uscare, sa il "sigilati" cu un strat de lac incolor mat. Emailurile si vopselele de ulei folosesc aceiasi solventi si s-ar putea sa aveti "surpriza emisiunii"... Solventul vopselei de ulei sa atace stratul de baza din email si va creaza probleme.


Iata un exemplu.

Image
Image
User avatar
Zeno
Tribunus laticlavius
 
Posts: 1183
Joined: Sun Jan 13, 2013 6:35 pm
Prenume si nume: Zeno Mladin

Re: Tutorial Despre vopsirea figurinelor

Postby Olaf The Viking » Wed May 01, 2013 11:18 am

Mie mi se pare super realistica eczema aia. :D

"Si sa le spui tuturor din sat ca acolo unde te-a scuipat Cartula te-a pupat Olaf si ti-a sters rusinea."
Dumnezeu e de partea tuturor, si, daca ne uitam de-a lungul istoriei, vedem ca e de partea celor cu mai multi bani si armate mai mari.
Intai da cu toporul si pe urma intreaba ce a vrut.
Da, poti da un click si pe machete.ro si sa iti iei ceva "dragut". Am nevoie de bani.
User avatar
Olaf The Viking
Imperator
 
Posts: 2208
Joined: Wed Jan 09, 2013 3:04 pm
Location: Bucuresti
Prenume si nume: Alexandru Dumitrescu

Re: Tutorial Despre vopsirea figurinelor

Postby Zeno » Wed May 01, 2013 11:18 am

Olaf The Viking wrote:
Mie mi se pare super realistica eczema aia. :laugh:


:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Da, dar, o eczema neplanificata. De parca cineva ar planifica o eczema... dar sa nu tribulez.

Am aplicat primele umbre si lumini.

Image

Este una din caracteristicile vopselelor de ulei sa "lucreze" cand sunt "ude". Apare un autoblend (daca cuvintul asta exista) adica tonurile se intrepatrund, estompandu-se. De obicei las figurina peste noapte si apoi revin cu al doilea set de lumini si umbre si cu imbinarea lor finala. De obicei este suficient doua seturi de umbre si lumini ca sa obtinem ce ne-am propus, dar in unele cazuri, poate este nevoie de mai multe.
Image
User avatar
Zeno
Tribunus laticlavius
 
Posts: 1183
Joined: Sun Jan 13, 2013 6:35 pm
Prenume si nume: Zeno Mladin

Re: Tutorial Despre vopsirea figurinelor

Postby Calin Ungureanu » Wed May 01, 2013 11:19 am

Ma scuzi ca te intrerup.
Nu vreau sa te contrazic. Am incercat sa-mi explic anumite lucruri si n-am reusit si ma gandesc ca altul, care e strain de caile mele de gandire, ar putea sa-mi dea un raspuns convingator.
Tu zici mai sus: observam cu atentie unde pica umbrele si luminile si apoi le reproducem. (in fine aproximativ - nu stau sa copiez)
Pai daca luminile si umbrele tot pica, de ce le mai figuram si noi ? Eu sunt de acord ca da bine sa accentuezi iluminarea portiunilor mai ridicate si mai in lumina, ca sa zic asa, dar de aici si pana la a reprezenta lucirea de pe un obiect care ar trebui sa fie lucios, in loc sa-l faci chiar lucios mi se pare......Ca aia cu presurile de la tara. Peste covorul bun, punem un pres dar pe care il protejam cu o foaie de nailon ca sa nu se murdareasca. Ehe, stiti voi ce persan am cu 3 cm mai jos ?!

Mai departe nu mai zic, lasandu-te pe tine sa-ti continui ideile ca sa nu zapacim ascultatorii.
O sa descriu si eu atunci, tehnica mea caracterizata de lipsa de tehnica.
User avatar
Calin Ungureanu
Aquilifer
 
Posts: 332
Joined: Tue Jan 15, 2013 1:09 am

Re: Tutorial Despre vopsirea figurinelor

Postby Zeno » Wed May 01, 2013 11:19 am

Calin Ungureanu wrote:
Ma scuzi ca te intrerup.
Nu vreau sa te contrazic. Am incercat sa-mi explic anumite lucruri si n-am reusit si ma gandesc ca altul, care e strain de caile mele de gandire, ar putea sa-mi dea un raspuns convingator.
Tu zici mai sus: observam cu atentie unde pica umbrele si luminile si apoi le reproducem. (in fine aproximativ - nu stau sa copiez)
Pai daca luminile si umbrele tot pica, de ce le mai figuram si noi ? Eu sunt de acord ca da bine sa accentuezi iluminarea portiunilor mai ridicate si mai in lumina, ca sa zic asa, dar de aici si pana la a reprezenta lucirea de pe un obiect care ar trebui sa fie lucios, in loc sa-l faci chiar lucios mi se pare......Ca aia cu presurile de la tara. Peste covorul bun, punem un pres dar pe care il protejam cu o foaie de nailon ca sa nu se murdareasca. Ehe, stiti voi ce persan am cu 3 cm mai jos ?!

Mai departe nu mai zic, lasandu-te pe tine sa-ti continui ideile ca sa nu zapacim ascultatorii.
O sa descriu si eu atunci, tehnica mea caracterizata de lipsa de tehnica.


Oh Caline, dar nu intrerupi de loc. Ma bucur ca ai intervenit pt. ca asa putem sa schimbam idei si pareri, sa zic la "cald", in folosul tuturor. Este mai bine asa decat sa discutam unele subiecte intrun alt context modelistic. Mai sus discutam de lumini si umbre. Acum este bine sa discutam despre chestia asta si nu mai tarziu.

Tu zici mai sus: observam cu atentie unde pica umbrele si luminile si apoi le reproducem. (in fine aproximativ - nu stau sa copiez)
Pai daca luminile si umbrele tot pica, de ce le mai figuram si noi ? Eu sunt de acord ca da bine sa accentuezi iluminarea portiunilor mai ridicate si mai in lumina, ca sa zic asa, dar de aici si pana la a reprezenta lucirea de pe un obiect care ar trebui sa fie lucios, in loc sa-l faci chiar lucios mi se pare...


Motivul pt. care eu cred ca trebuie sa incercam sa reprezentam luminile si umbrele provine din faptul ca figurinele sunt prezentate intrun anumit context spatial. Ele spun sau ar trebui sa spuna o poveste care este incadrata intrun anumit spatiu propriu. Acel spatiu reprodus de noi prin prezentarea figurinei, vignetei, dioramei are o "sursa de lumina fixa" care se manifesta prin umbrele lasate pe obiectele prezentate.
Noi privim figurina, vigneta, diorama in spatii cu lumina variabila. Spun spatii pt. ca luam obiectele cu noi la expozitii, le mutam locul prin casa, le manevram in diferite spatii care au iluminari diferite. Intodeauna cand figurina isi schimba locul, umbrele si luminile provenite de la sursa de lumina care ne inconjoara pe noi vor fi diferite. Daca locul are o iluminare slaba pierdem contrastul intre lumini si umbre. Reprezentarea luminilor si umbrelor prin pictare si "introducerea" prin asta a figurinei in propriul spatiu a redus foarte mult din efectul variabilitatii surselor noastre de lumina. Efectul final este ca figurina prezinta efecte de iluminare si arata incadrata in spatiul ei, indiferent de sursa noastra normala de lumina (nu luam in considerare cazuri extreme de iluminare).
Aceasta explicatie are o problema. Umbra obiectelor atunci cand sursa de lumina nu este la ora 12. Daca alegem ca sursa sa fie la ora 2, de exemplu, umbra figurinei pe terenul de baza ar trebui sa fie prezenta intr-o forma oarecare. Luminile si umbrele pe figurina corespund cu sursa la ora 2 iar pe teren nici o umbra. Eu nu am incercat niciodata. Este o zona de experimentare pt. mine. Poate alti colegi au explorat aceasta zona si vor impartasi din experienta lor.

Astept parerea ta si a tuturor interesati.
Image
User avatar
Zeno
Tribunus laticlavius
 
Posts: 1183
Joined: Sun Jan 13, 2013 6:35 pm
Prenume si nume: Zeno Mladin

Re: Tutorial Despre vopsirea figurinelor

Postby Calin Ungureanu » Wed May 01, 2013 11:20 am

Mi-e sa nu divagam prea mult si sa nu monopolizam discutia, batand pasul pe loc in detrimentul altor informatii utile.
Nu stiu daca am inteles bine ce ai zis dar cred ca tocmai despre asta e problema. Am vazut o lucrare a lui Danilo Cartaci, un ofiter din India (maiastru si subiectul si postura si alegerea culorilor dealtfel). Avea cizme de piele. El le-a facut mate, sau in fine semimate, si a figurat pe ele luciul prin efecte de culoare aproape alba (cu ulei). Poza de prezentare era luata dintr-un unghi convenabil si cu o iluminatie dirijata ideal. Daca insa schimbai una din componentele astea, ar fi aparut 2 luciri. Una naturala pe obiectul de altfel tridimensional si alta, reprezentata artificial de el....Cam nasol zic eu.
Alta: Intr-o discutie pe Historicus Forma, prezentam un ofiter englez imbracat cu tunica rosie. Unul din comentarii a fost ca tunica ar fi trebuit sa aiba mai multe "lumini" pe crestele faldurilor. Am luat o camasa rosie si am mototolit-o pe un scaun. Sa mor eu daca am vazut undeva lumini duse pana la portocaliu sau chiar galben (nemaivorbind de roz/alb).
Le-am pus problema, dar acolo (afara) oamenii se feresc asa de tare de discutiile in contradictoriu, ca n-a mai continuat nimeni polemica.
O sa zici si tu poate ca sunt dus cu pluta, dar conform teoriei asteia, astia cu tancurile si avioanele, ar trebui sa renunte la toate alcladurile si alte produse revolutionare prin care imita texturi, si sa le faca din ulei....Imi imaginez cam cat ar lua sa faci lucirile pe patinele unei senile de Pz IV.
Nu sunt exagerat. Acum lucrez la un samurai care are un kataginu (halatul ala de peste armura) din matase. La asta chiar simt si eu nevoia sa-i accentuez luminile si umbrele pentru ca matasea prinde lumina si face niste ape, altfel decat alte carpe, dar nu imi vine sa tratez la fel un dolman de postav care inghite lumina si nu-i mai da drumul. La fel in cazul unei sabii de metal, dar sa zic ca am mai vazut cativa care figureaza metalul prin.....Metal.
Referitor la lumina variabila, eu zic ca tocmai, variatia luminii, in cazul unui obiect tridimensional, nu poate sa-i faca decat bine. Misterul unei siluete in penumbra ramane, chiar daca este vorba de figura lui Welington din batalia de la Waterloo in a 2-a zi la 12 la amiaza.
Continua te rog cu prezentarea si mai vorbim pe parcurs. Nu vreau sa-ti stric ordinea (karma ) ;)
User avatar
Calin Ungureanu
Aquilifer
 
Posts: 332
Joined: Tue Jan 15, 2013 1:09 am

Next

Return to Diorame si figurine

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron