Instalatii CF statia Pietrosita, scara 1:87

Orice tip de machete care nu se incadreaza in sectiunile anterioare - SF, feroviare, etc.

Instalatii CF statia Pietrosita, scara 1:87

Postby Dorel Dumitru » Tue Apr 09, 2013 11:54 am

Totul a inceput aproape de un an si, ca orice proiect care se respecta, la inceput, au fost discutiile.
Au durat ceva pana s-a luat decizia sa trecem la treaba.
In principiu este vorba despre o macheta feroviara cu tematica CFR.
Nu am sa va plictisesc cu trenuri si trenuletele ci doar am sa punctez cateva lucruri.
Statia CFR luata in vizor este Pietrosita, statia terminus a liniei Targoviste – Pietrosita.
Linia nu trebuia sa se opreasaca la Pietrosita si trebuia sa iasa la Sinaia.
Lucrarile la tunelul ce trebuia sa lege cele doua statii a inceput in 1913, din ambele ldirectii, dar au fost oprite odata cu intrarea Romaniei in Marele Razboi.
O particularitate interesanta a acestui tunel este forma trapeizoidala a boltii, special proiectata astfel deoarece, inca de la inceputuri, era prevazuta cu linie electrificata.
Intrarea dinspre Sinaia este, astazi, ciupercarie iar povestile care circula spun ca dincola de peretele de zidarie, aflat la cca 400 de intrare, se afla ingropata o locomotiva.
Tot povestile spun ca intrarea dinspre Pietrosita a fost surpata prin dinamitare in 1947 fiind considerata ascunzatoare pentru partizanii din munti.

Statia Pietrosita

Image

are semnale mecanice cu paleta, schimbatoare de cale (macaze) manuale, o cabina/canton de acar la capatul X, spre Fieni-Targoviste

Image

instalatii foarte interesante si tocmai bune pentru o diorama

pod rotitor

Image

castel de apa cu structura din beton si caramida tencuita si inchidere din lemn

Image

coloana hidraulica pentru alimentare cu apa

Image

si doua rampe pentru marfuri. Una este amplasata pe o linie morta langa cladirea statiei si, probabil, servea pentru coletarie si marfuri usoare. A doua este dincolo de podul rutier peste Ialomita si servea pentru marfuri grele, in special piatra si busteni.

Interesant este modul in care era pompata apa in castel.
Erau utilizate boilere/caldari verticale, sistem Lechapelle sau in varianta sovietica Suhov, necesare pentru producerea aburului ce antrena pompele ce trageau apa din Ialomita si o urcau in rezervorul castelului de apa.
Au fost montate intr-un vagon de tip G, vagon arhicunoscut, in special, in Al Doilea Razboi Mondial

Image

Image

ce era amplasat langa castelul de apa.
O alta particularitate a statiei, ce v-a fi reprezentata pe macheta, este prezenta liniei inguste pe care se face transportul de piatra necesar fabricii de ciment de la Fieni.

Image

Sper ca nu v-am plictisit prea mult cu introducerea dar doream sa stiti ce instalatii si cladiri are statia.
Asa cum spuneam partea de linii si material rulant nu am s-o abordez si am sa prezint exclusiv instalatiile si cladirile realizate de mine, toate de la zero, in acest proiect la scara 1:87, proiect la care ne-am constituit intr-un mic grup.
Poate parea curios ca este nevoie de un grup dar volumul de munca este atat de mare, sa nu mai spun ca beneficiarul, ca orice beneficiar care se respecta, se mai suceste si vrea aia sau aia chiar daca, in majoritatea cazurilor, ce doreste nu este conform cu realitatea si vorba unui prieten ce se ocupa de istorie feroviara

Daca ar fi fost dupa mine macheta ar fi reprezentat exact situatia de pe teren.”
Valoarea intregii documentari se duce dracului cand cineva se apuca de licente, doar pentru ca vrea sa le aiba pe toate in acelasi loc

Din pacate beneficiarul dicteaza ce sa fie si ce sa nu fie pe macheta.

Mie mi-au revenit sarcinile de a intocmi documentatia la scara, 1/87 evident, pentru cladirea statiei, podul rotitor de 16m, coloana hidraulica de tip CFR, WC-ul public si podul rutier, din lemn, peste Ialomita care, se pare, exista pe la inceputul secolului XX.
Pe langa ce am scris mai sus au mai aparut, pe parcurs, datorita beneficiarului, sarcini noi: realizarea efectiva a unui elevator de carbuni dintr-un kit Vollmer, gospodaria de carbuni, podul rotitor, podul peste Ialomita si, mai nou, o magzie de marfuri din lemn.
Interesant este ca in loc sa ma bucure ca mai modelesc ceva nu mi-a cazut bine chestia cu elevatorul – nu a existat la Pietrosita nefiind nevoie de carbuni deoarece distanta era prea mica pana la Pucioasa unde se afla un depou in toata regula.

Nu respectam realitatea? Faca-se voia beneficiarului.

Asa cum sper ca nu v-a deranjat si plictisit introducerea cam lunga sper sa aveti ingaduinta si sa-mi permiteti sa completez cu mici povestiri, unde este cazul, datele seci legate de materiale, scule si tehnici.

Spor la modelit!
Dorel Dumitru
Signifer
 
Posts: 96
Joined: Sun Jan 13, 2013 11:23 pm

Re: Instalatii CF statia Pietrosita, scara 1:87

Postby Zeno » Tue Apr 09, 2013 11:55 am

Uluitor proiect. Cate persoane lucrati?
Sper sa perzinti cat mai in detaliu tot ceea ce faceti. Pt. mine are o semnificatie deosebita, faptul ca un grup de entuziasti reproduc "un mic detaliu" din viata CFR si nunumai.
Image
User avatar
Zeno
Tribunus laticlavius
 
Posts: 1183
Joined: Sun Jan 13, 2013 6:35 pm
Prenume si nume: Zeno Mladin

Re: Instalatii CF statia Pietrosita, scara 1:87

Postby Marhaba » Tue Apr 09, 2013 11:55 am

Si pt dioramisti "neferoviari" va fi o poveste interesanta, de aceea te rog sa insisti asupra tehnicilor si materialelor folosite.
User avatar
Marhaba
Procurator
 
Posts: 1314
Joined: Thu Jan 10, 2013 2:46 am
Prenume si nume: Ovidiu Cupse

Re: Instalatii CF statia Pietrosita, scara 1:87

Postby alexie » Tue Apr 09, 2013 11:56 am

Povestea m-a fascinat, evident ca reprezinta 100% noutate pentru mine.
Unde pot sa gasesc varianta lunga ?
M-as bucura sa existe (pe hartie sau net) si varianta in engleza ca m-am saturat sa gasesc doar informatii (mai mult sau mai putin interesante) de pe alte meleaguri.
Sunt cu ochii pe acest topic, as fi mai "tare" ca beneficiarul daca m-ar deranja micile inexactitati pe care le-ai semnalat :) .
Multumesc !

Image
„Orice intrus va fi tratat cu o răceală demnă. Astfel încât să înțeleagă și cel mai nesimțit că prezența lui este inoportună.”
Directorul Dumitru – Operațiunea Monstrul

"Sunt unii oameni care-şi închipuie ca un ucigaş trebuie să fie mereu şi în toate împrejurările numai ucigaş. În realitate e de ajuns dacă e numai din când în când criminal - şi numai o mică latură a fiinţei sale..."
E.M.Remarque

https://alexiehobby.blogspot.com/
https://hobbyban.blogspot.com/
User avatar
alexie
Imperator
 
Posts: 2540
Joined: Thu Jan 10, 2013 11:01 pm
Location: Constanța - Romania
Prenume si nume: Lucian Milosan

Re: Instalatii CF statia Pietrosita, scara 1:87

Postby Dorel Dumitru » Tue Apr 09, 2013 11:56 am

In total suntem patru.
Fiecare are partea lui de responsabilitatet.
Catalin Tarnauceanu, am sa prezint si ce face el, impreuna cu mine ne ocupam de constructiile de la zero si peisaj.
Ionut Stan, beneficiratul machetei, impreuna cu mine, iarasi eu, ne ocupam de traseele feroviare.
Ionut impreuna cu Stefan Toncescu, mare specialist in digital, se vor ocupa de partea electronica a machetei.
Cu exceptia componentelor electrice si electronice, a sistemului de linii,semnale si vegetatie, totul o sa fie construit manual de la cadrul machetei pana la formele de relief, cladiri si instalatii.
A necesitat documentare pe teren, fotografii, scalari pentru dimensiuni si, unde a fost posibil, masuratori directe.
Sigur nu am fi reusit sa demaram acest proiect daca nu am fi fost ajutati in documentare de colegii nostri Dorin Bucur (Victorian), Catalin Pavel (Catalin), Cristian Caramlau (Lok), Dan Ioan Popescu (PDI) si Geanny. Cu exceptia lui Geanny, al carui nume real nu-l cunosc si nici nu ne cunoastem personal, pe toti ceilalti ii cunosc si am colaborat la mai multe proiecte chiar daca au fost excursii de documentare sau reconstituirea de planuri ale materialului rulant, instalatiilor si statiilor CFR. Ei sunt, de fapt, cei care nu se vad intr-o lucrare dar sunt, poate, mult mai valorosi decat cei ce executa efectiv. Comparativ sunt exact cei care pun umarul, neconditionat, ca un coleg modelist sa realizeze cat mai aproape de realitate modelul la care lucreza.
Le multumesc tuturor pentru sprijin si sper ca cele ce vor urma, chiar daca nu sunt spectaculoase, sa fie interesante.

Spor!
Dorel Dumitru
Signifer
 
Posts: 96
Joined: Sun Jan 13, 2013 11:23 pm

Re: Instalatii CF statia Pietrosita, scara 1:87

Postby Dorel Dumitru » Tue Apr 09, 2013 11:57 am

Alexie wrote:
Povestea m-a fascinat, evident ca reprezinta 100% noutate pentru mine.
Unde pot sa gasesc varianta lunga ?

Nu cred ca ai agrea varianta lunga deoarece acolo se deviaza foarte mult de la subiect, mai trebuie sa si radem, iar varianta finala inca nu exista ca daca ar exista ar fi fost scris un articol si, probabil, as fi facut trimitere directa.

Alexie wrote:
M-as bucura sa existe (pe hartie sau net) si varianta in engleza ca m-am saturat sa gasesc doar informatii (mai mult sau mai putin interesante) de pe alte meleaguri.

Prefer varianta in limba romana iar cine vrea sa citeasca nu are decat sa invete limba asa cum si noi ne straduim sa citim ce scriu altii in franceza si engleza, cel putin, sau mai stiu eu in ce limba. Astazi regret ca am fugit de limba rusa.

Alexie wrote:
Sunt cu ochii pe acest topic, as fi mai "tare" ca beneficiarul daca m-ar deranja micile inexactitati pe care le-ai semnalat :) .
Multumesc !

Sunt mai tare ca el. A constata singur si acuma a luat contramasuri. Doarme numai spre nord ca sa puna muschi pe el.
Serios vorbind, nu se poate si asta este. Are unele fixuri si trebuie sa tinem seama de ele.
Cine stie, poate, pana ne apucam sa montam totul pe planseta sa-si mai schimbe pozitia.

Eu va multumesc tuturor si va asigur ca nu vom vorbi despre trenulete decat in masura in care o cere oarece exemplificare.

Spor!
Dorel Dumitru
Signifer
 
Posts: 96
Joined: Sun Jan 13, 2013 11:23 pm

Re: Instalatii CF statia Pietrosita, scara 1:87

Postby Dorel Dumitru » Tue Apr 09, 2013 11:58 am

Desi ar trebui sa nu iti pese daca este conform cu realitatea sau nu, atunci cand lucrarea este pentru altcineva, multora dintre noi le pasa.
Initial am inclinat si eu sa cred ca Pietrosita ar fi putut avea un elevator pentru incarcat carbuni si gospodarie de carbuni pacalit, putin, de existenta canalului de curatat zgura, luat de val, din necunoastre si, cel mai grav, de interpretarea eronata a traseului CF Targoviste – Pietrosita si nevoilor de alimentare a locomotivelor cu abur.
Nu este o scuza este un exemplu de lucrat in orb fara o documentare temeinica.

Luandu-l in brate pe “poate a existat” am trecut la lucru.
Deoarece gasisem un kit de la Vollmer care, de fapt, este pentru evacuat zgura din canalul de curatare, dar asemanarea cu un elevator romanesc este destul de mare si puteam sa-l folosim pentru Pietrosita, am hotarat ca trebuie cumparat si montat.
Kitul a zacut, mult si bine, printre altele neincepute, ale mele, pana intr-o zi.
Probabil ca toate zac pana intr-o zi cand sunt montate, vandute sau facute cadou.

Cand ai draci, din diverse motive, cel mai bun remediu pentru calmarea nervilor este sa te apuci sa mesteresti ceva.
Tigarile si alte alea nu ajuta cu nimic.
Asa ca am umblat prin cutiile dedicate Pietrositei si m-am hotarat sa fac elevatorul pentru incarcatul carbunilor in locomotivele cu abur.

O cutie ca toate cutiile cu kituri pentru montaj

Image

Arata destul de bine in fotografia de prezentare.
Asa cum spuneam aduce putin cu un tip de elevator folosit la CFR si daca am vrea, cu tot dinadinsul, l-am modifica in consecinta.
Sigur nu o sa pun inscriptiile in germana si o sa le pun in limba romana chiar daca nu o sa fie loc pentru “Atentie gabarit redus” si o sa scriu, doar, “Gabarit redus”.
Suntem totusi, daca nu ati uitat, la scara 1:87.

Image

Cateva culeee cu o gramada de piese.
La o prima analiza arata destul de bine, ceva, ceva, bavuri asta ca sa-i contrazica pe cei care prefera doar Vollmer pentru acuratete si detalii.
O greseala de plastic colorat. Nu ori fi avut alta culoare cand au injectat kitul. Piesele ce trebuie sa fie gri sunt negre si invers, chestie de Vollmer.

Image

Instructiuni de montaj frumoase, clare si explicite

Image

Image

Image

Plasticul este moale, poate prea moale pentru gustul meu.

Probabil ca o sa citati din primul meu post unde am spus ca lucrarile sunt de la zero si, iote, am venit cu montajul plasticelor dintr-o cutie.
Am sa o iau inaintea intrebarii si am sa explic.
Initial ideea era sa facem din kituri tot ce seamana cu instalatiile folosite la CFR si doar acolo unde nu gasim corespondent la fabricantii de accesorii pentru CF in miniatura sa apelam la lucrari de la zero.
Din cauza aceasta a aparut acest elevator care, pana la urma, a fost un fel de “incalzire” pentru ce urmeaza.
Puteam sa sar peste etapa asta dar am fost intrebat daca exista varianta lunga asa ca am zis sa lungesc putin povestea adaugand ce a fost. Pentru coerenta si intalegere.

Spor la modelit!
Dorel Dumitru
Signifer
 
Posts: 96
Joined: Sun Jan 13, 2013 11:23 pm

Re: Instalatii CF statia Pietrosita, scara 1:87

Postby Dorel Dumitru » Tue Apr 09, 2013 11:58 am

Un mic pas in realizarea elevatorului

Debavurare, atat cat am putut si vopsitorii

Image

Image

Nu va ganditi la vopsele dedicate modelismului desi pe ici, pe colo, au fost si din acestea.
M-am folosit de vopsea lavabila alba pentru zugraveli si coloranti lichizi pentru aceasta.
Este drept ca nu m-am orientat prea bine si am folosit lavabila de interior iar elevatorul este de exterior. Daca punem macheta la interior scapam de probleme.

Daca instructiunile de montaj sunt urmarite cu atentie realizarea propriuzisa nu pune mari probleme. Totul este sa nu pierzi din piese si sa ai grja, in cazul meu, ca pisica sa nu se culce pe ele

Schela pe postament, motoare, suporti,contravantuiri, carucior/scafa, acoperis, scara, glisiere/sina de rulare ...


Image

La vremea ceea, cand am facut montajul, am folosit, pentru evidentierea metalului lucios din cauza rulajului rolelor pe glisiere, lac pentru sobe. Unii mi-au sugerat sa-mi iau si o punga ca nu se stie. Culmea este ca desi erau temeri ca o sa atace plasticul nu a fost asa.

Podina de interventii si scara montata, caruciorul/scafa doar asezat

Image

Acoperisul, tot de proba, sa vedem cum arata

Image

Toate lipiturile sunt facute cu Revell.
Dorel Dumitru
Signifer
 
Posts: 96
Joined: Sun Jan 13, 2013 11:23 pm

Re: Instalatii CF statia Pietrosita, scara 1:87

Postby Dorel Dumitru » Tue Apr 09, 2013 11:58 am

Intre timp, timpii morti la realizarea elevatorului, am vrut sa-mi incerc fortele cu podul rotitor/turnanta.
O schita rapida. Carton provenit din niste coperi de dosar,materialul meu preferat in constructii de cladiri si nu numai, adeziv pentru hartie Kores, liniar, creion si guma.
Din pacate nu am fotografii din timpul executiei asa ca o sa trebuiasca sa ma credeti pe cuvant ca este facut de la zero.
Pe “genunchi” fiind facut am gresit o cota, inaltimea podului, astfel ca a iesit cam “gras” pe inaltime.
Nu pot spune ca este prima experienta de acest fel. Am mai realizat un pod tablier din profile metalice, evident la scara 1:87, din coperta de dosar si pot spune ca a rezistat cu brio tuturor incercarilor la care a fost supus cu exceptia apei dar nu asta a fost scopul.
Banuiesc ca multi stiu destule despre cartoane, impregnarea cu aracet pentru evitarea exfolierii si cresterea rigiditatii, croirea, taierea si lipirea acestuia asa ca nu mai insit.

Revenind

Si daca tot ziceam mai sus de instalatii m-am hotarat sa plec in cautarea unui pod rotitor.
Unde puteam sa-l caut?
La fier vechi.

Am imprumutat pe "Gogu"/Renault Kangoo, am chemat ajutoare, am evitat sensul giratoriu de la Targoviste, si intr-un colt uitat de lume, undeva pe langa Pucioasa, am dat peste ce cautam.
Printre fiare si alte alea ceva vopsit in verde, ceva ce arata ca o constructie sudata nu nituita dar ... la 1/87 niturile nu prea se vad dar daca le reprezinta producatorii de material rulant trebuie facute … mai tarziu

Image

La o prima vedere nu arata rau si cred ca am gasit ce trebuia pentru macheta.
Lungime 18,4 cm, adica ceva redus la scara de la 16,00 m.

Image

Desi dotati cu tot echipamentul necesar nu am putut sa-l urnim din loc asa ca am cerut sprijinul, neconditionat evident, la o autobaza din localitate ce ne-a pus la dispozitie patru remorci pentru transport greu si o macara.
Remorcile pentru transport vagoane dar ne-am descurcat si am pus podul pe ele

Image

Image

Puternicul KAELBLE s-a "inhamat" la tras
In coloana de mars, cu "Gogu" fara "gelofar", am purces la drum spre noul amplasament

Image

Mai este mult de lucru: amplasament, cuva, echipare, revopsire, semnalizare dar bine ca nu este chiar de la zero.

Asta spuneam atunci. Acuma zic ca trebuie refacut de la zero, adica sunt tot de unde am plecat. Este bun doar pentru determinarea spatiului necesar pe macheta.

Au urmat probele statice
Dorel Dumitru
Signifer
 
Posts: 96
Joined: Sun Jan 13, 2013 11:23 pm

Re: Instalatii CF statia Pietrosita, scara 1:87

Postby Dorel Dumitru » Tue Apr 09, 2013 11:59 am

Ca sa fac probele nu era necesar montajul sinelor, puteau lipsi cu desavarsire, dar am zis ca poate este mai fotogenic cu ele asa ca le-am pus pe pod

Image

Probele au fost facute cu ajutorul unei locomotive tip 80 (BR80) de la Fleischmann care, va asigur, este foarte grea in comparatie cu marimea

Image

Image

Poate ca trebuia sa pun doua reazeme la capete si sa sprijin podul pe ele dar nu m-am gandit asa ca a ramas direct pe suprafata plana.
Chiar pe reazeme avand in vedere ca este construit exact ca cel de la Pietrosita, ma refer la amplasarea si numarul componentelor, nu ar fi facut sageata/burta

Image

Spor la modelit!
Dorel Dumitru
Signifer
 
Posts: 96
Joined: Sun Jan 13, 2013 11:23 pm

Next

Return to Toate celelalte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron