Nava de linie de 74 de tunuri

Secţiune rezervată postării de articole, recenzii, tutoriale, etc. pe teme istorice

Nava de linie de 74 de tunuri

Postby Dumitru Popa » Sun Feb 08, 2015 1:28 pm

Nava de linie de 74 de tunuri

Nava de linie de 74 de tunuri, era principala nava de razboi de la sfarsitului de secol XVIII, coloana vertebrala a celor trei mari puteri maritime europene; Anglia, Spania si Franta.
Puntea artileriei principale trebuia sa suporte greutatea bateriei formata din imponentele tunuri de 36 libras, fiecare de mai mult de 4 tone .Pe puntea a doua era artileria de calibru mai usor, iar in cala trebuiau sa incapa alimente pentru sase luni si apa pentru 12 saptamani.
Coca se ridica sapte metri peste nivelul marii cu trei arbori impozanti, principalul ajungand pana la inaltimea de 70 metri cu o impresionanata velatura ce atingea pana la 2500 m2, care ajuta nava sa atinga peste zece noduri in conditii meteorologice normale si vant bun. Pentru virare aveau nevoie in jur de 10 pana la 15 minute, in functie de experienta si indemanarea echipajului si a conditiilor meteo.
Ca dimensiuni generale avea in jur de 57 m. lungime, 15 m. latime, pescaj 8 metri, inaltimea arborelui principal putea atinge si 70 metri .
Ca idee pentru construirea unei astfel de nave se necesitau cam 100.000 ore de munca, 2.900 de stejari, 60 tone de intarituri, de fier si lemn, in jur de 250 de arbori de rasinoase pentru arborada. Lungimea tuturor paramelor pentru manevre atingea cam 40 Km.
Pregatirea de razboi a navei ce dura in jur de cateva saptamani era destul de laborioasa si pentru sase luni de misiune( cam ca si in zilele noastre), erau necesare o multime de materiale, pentru lungile iesiri pe mare, unde natura si inamicul puteau aduce multe probleme care trebuiau solutionate in mijlocul marii, pentru a mentine nava in conditii de lupta si in conditii de asigurare a vietii echipajului.
Dumitru Popa
Tiro
 
Posts: 4
Joined: Tue Jan 27, 2015 6:40 pm
Location: Iibiza, Islas Baleares
Prenume si nume: Dumitru Popa

Re: Nava de linie de 74 de tunuri

Postby Dumitru Popa » Sun Feb 08, 2015 1:29 pm

Dar iata ce se incarca, din punct de vedere al materialelor:
- 22 tone de praf de pusca in butoaie de 22, 50 si 100 libras care se incarca cu multe precautii si atentie chiar inainte de plecare, plus saculeti de pulbere pentru tunuri.
- 1 ancora mare si un ancorote, de rezerva.
- Segmente de arbori de schimb cu metri intregi de parame si cabluri de reserva.
- Macarale si capete de berbeci
- 4.440 de ghiulele de tun de diferite calibre, adica 50 de tone, care insemna 60 de ghiulele pentru fiecare gura de tun.
- Butoaie cu fitile pentru darea focului la tunuri( acestea erau de ardere rápida sau cu ardere intarziata)
- Srapnele proiectate pentru tunuri( cu acestea se “maturau”, puntea navei inamice si o salva cu astfel de proiectile facea de obicei vicitme sau raniti in masa)
- Tacuri pentru incarcarea tunurilor
- 70 de sabii si machete( niste cutite de lupta de dimensiuni ceva mai mari)
- 340 de pusti, moschete si pistoale, invelite in panza impermeabila sau in lazi.
- Butoaie cu cartuse pentru ele
- Pedreros ( tunuri de calibru mic, ce se montau pe copastie)cu suportii lor de montaj pe copastie
- Munitia pentru ele
- Lampase si felinare
- Bare de lemn pentru manevrarea tunurilor( faceau parghie la roata afetului pentru miscarea tunului)
- Balize de ancora( se legau de ancora la lansare si apoi in caz ca se rupea folosea la identificarea pozitiei ancorei si recuperarea ei)
Sa trecem la rezervele de hrana. Nava era in sine un adevarat depozit , atelier, arsenal si o reserva de alimente si apa pentru o iesire si supravietuire pe mare( inclusiv actiunile de lupta) pentru o perioada intre trei si sase luni.
-25.920 kg. de faina, folosita pentru fabricarea de paine.
-52.000 kg. de pesmeti sau biscuiti de mare cum se mai numeau, fiind baza alimentatiei pe mare. Erau deosebit de duri, uscati si se conservau ani de zile in depozitele marinei.
-14.300 kg. de fasole
-2000 kg. de orez
-15.000 kg. de carne si slanine( carnea la bord se lua in buoaie conservata in sare si constituía singura sursa de proteine)
- 350 kg. de zahar
-1.050 kg. de peste sarat. Un prea placea echipajului adesea fiind suspectat de intoxicatiile de la bord.
-1.100 kg. .de branza. Acesta era cascaval ( fiti linistit nu cred ca cel ce il cunoastem noi) si branza de Holanda pentru ca se considera ca se pastreaza mai bine.Branza un era un complement ca in ziua de azi se folosea ca un sustitut pentru peste si carne.
-101.000 litri de vin, vin rosu exclusiv( ratia era de 1 litru de om pe zi, iar rezervele erau de sase luni; lipsa bauturii la bord putea fi o sursa importanta de neplaceri pentru un capitán. Era de multe ori folosita in scop stimulativ , uneori marind ratia in ziua in care era mai mult de lucru). Evident capitanii care aveau o leafa mai consistente fata de trupa avea propia reserva de vin ( evident de alta calitate, in functie de buzunar), in cabina folosit si in scopuri de protocol cand nava era vizitata de vre-un amiral sau vre-o autpritate.
- 2.880 kg. de sare, unicul mediu de conservare a alimentelor din época, la bordul navelor.
-210.000 litri de apa( 309 litri de apa la 100 de oameni pe zi). Rezerva de apa era pentru cel putin trei luni.
1.440 litri de otet. Era folosit pentru a ada gust alimentelor, la diferite actiuni de curatire a a navei si pentru conservarea apei. Aceasta se “taia” cu otet, pentru ca deja cam dupa sase saptamani , in butoaie va imaginati cam ce gusta vea.
- 500 de gaini, 48 de rate si 36 de porumbei(vii)
- 8 boi, 2 vaci de lapte, 4 scroafe, 12 porci, 6 vaci, 24 curcani. Animalele arau rezervate statului major si bolnavilor. Erau pastrate pe punte sau intre punti, impreuna cu oamenii, asa ca va imaginati mirosurile de pe acolo. Se deschideau adeseori sabordurile pentru ventilare. Prezenta animalele vii la bordul navelor epocii era ceva natural. Capitanul si statul major aveau cerul gurii mai pretentios. Insa de retinut ca se cumparau pe propia lui cheltuiala sau a suboficialilor si oficialilor de la bord, fiecare cu grupul sau.
Deci cam aceasta era lista de necesitati la iesirea pe mare. In functie de numarul de nave din flota, unui guvern din acea época ii venea destul de greu de a o mentine si intretine . De aceea pe timp de pace numarul de nave si echipaje active scadea mult. Dar acesta e alt subiect.
Dar sa vedem acum dotarea unei astfel de nave.
- Statul major compus din 17 oameni: 1 capitan, 1 locotenent de navio, 5 loctiitori pentru locotenent, 5 sublocoteneti(alférez de navio), 1 capitan pentru corpul de infanterie de la bord, 1 preot si un doctor.
- 93 de suboficiali de marinerie, foarte especializati pe functii de pe nava( pilot principal, contramaistrii, tamplari, armurier si maistrii de la vele)si se ocupau de buna intretiere a navei ( cu oamenii din subordine, evident), supravegherea marineriei si erau de fapt legatura statul major si marinarii de la bord.
- 585 de marinari, intre care: 13 gavieri- se ocupau de intetinerea si manevrarea gabiilor fiind alesi dintre cei mai experimentati marinari, avand fiecare dintre ei un arbore determinat.
10 timonieri sub directa comanda a pilotului principal. Evident se ocupau de manevrarea timonei.
497 de marinari impartit in intretinerea puntii si intretinerea si manevrarea arboradei.
65 de musi acestia se pregateau pentru a deveni marinari (pajes) sau suboficiali(grumetes)
- 130 de oameni ca trupa de infanterie. Aveau rol militar si d epolitie la bord. Ca rol militar erau folositi in lupta, abordaje sau in actiuni pe uscat( de debarcare). De asemenea mai erau utilizati si pentru servicii la bord, dar un urcau in arborada. De asemenea puteau fi o reserva pentru completarea marineriei la bord.
- 33 de oameni cu diferite servicii la bord cum ar fi : ajutor de medic, armurier, ajutor de armurier, muncitori civil imbarcati, dulgher, servitori la dispozitia statului major si pentru capitán, bucatar, brutar.
Dumitru Popa
Tiro
 
Posts: 4
Joined: Tue Jan 27, 2015 6:40 pm
Location: Iibiza, Islas Baleares
Prenume si nume: Dumitru Popa

Re: Nava de linie de 74 de tunuri

Postby Dumitru Popa » Sun Feb 08, 2015 1:30 pm

Ca idee pentru dotarea/ completarea unui echipaj se pleca de la numarul de 10-15 oameni pentru fiecare gura de foc. Nu inseamna ca stateau toti pe tun in timpul unei confruntari rolurile erau bine stabilite cu echipe de interventie de avarie( cam ca si azi), echipe pentru manevrarea velelor si manevre ale navei si echipele de la tunuri, etc.
Pentru marina spaniola o nava de linie de 74 de tunuri, conform Regulamentului General al Garnizoanelor si Echipajelor era de 539 de oameni, 510 trupa si marinerie si 29 oficiali de marina si oficiali maiori.
Acestia erau impartiti dupa cum urmeaza :
-Oficiali de razboi 12 – e vorba de Capitan , capitán de fregata, locotenenti, locotenenti de fregata si suboficiali si oficiali maiori 9 - contabil, capelan, doctori piloti( echivalentul statului major francez).
- 21 de oficiali de mare; aici intrau contramaistrii, tamplar, calafatuitor, scafandru(scufundator, mai bine zis), bucatar, armurier, maistrii de vele, capitan de barca(barca comandantului)
- 112 oameni ce formau infantería de marina
- 53 trupa de artilerie si 80 de tunari.
- 100 de marinari
- 144 de musi( grumetes 120 si pajes 24)
S-ar putea ca la traducerea sa functiilor sa fie mici probleme si imi cer scuze pentru asta. Insa e destul de greu a echivala functiile si grádele din acea época cu cele de azi. Pentru restul textului un sunt probleme.


Cele bune.

Sursa:
http://www.musee-marine.fr
http://www.todoababor.es
Dumitru Popa
Tiro
 
Posts: 4
Joined: Tue Jan 27, 2015 6:40 pm
Location: Iibiza, Islas Baleares
Prenume si nume: Dumitru Popa

Re: Nava de linie de 74 de tunuri

Postby Dumitru Popa » Sun Feb 08, 2015 1:35 pm

Pentru traducerea si postarea materialului am aprobarea autorului de pe todoababor.es atat timp cat mentionez sursa. Material imbunatatit cu informatii suplimentare de la pagina muzeului francez.
Dumitru Popa
Tiro
 
Posts: 4
Joined: Tue Jan 27, 2015 6:40 pm
Location: Iibiza, Islas Baleares
Prenume si nume: Dumitru Popa

Re: Nava de linie de 74 de tunuri

Postby Olaf The Viking » Mon Feb 09, 2015 4:21 pm

Foarte interesant articolul, multumim. Capitolul provizii mi-a dat idei, am un prieten care creste porumbei. :eatdrink023:

"Si sa le spui tuturor din sat ca acolo unde te-a scuipat Cartula te-a pupat Olaf si ti-a sters rusinea."
Dumnezeu e de partea tuturor, si, daca ne uitam de-a lungul istoriei, vedem ca e de partea celor cu mai multi bani si armate mai mari.
Intai da cu toporul si pe urma intreaba ce a vrut.
Da, poti da un click si pe machete.ro si sa iti iei ceva "dragut". Am nevoie de bani.
User avatar
Olaf The Viking
Imperator
 
Posts: 2208
Joined: Wed Jan 09, 2013 3:04 pm
Location: Bucuresti
Prenume si nume: Alexandru Dumitrescu


Return to Articole istorice

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron